Raport o spamie: kwiecie艅 2007

Anna Vlasova
Laboratorium antyspamowe, Kaspersky Lab

Spam w ruchu pocztowym

W kwietniu udzia艂 spamu pozostawa艂 na sta艂ym poziomie i wynosi艂 w rosyjskim Internecie od 70% do 80% ruchu pocztowego. Liczba ta nieoczekiwanie gwa艂townie spad艂a 27 kwietnia - ca艂kowita ilo艣膰 spamu zmniejszy艂a si臋 w tym dniu do 62,9%. Najwi臋ksz膮 liczb臋 wiadomo艣ci spamowych w tym miesi膮cu odnotowano 19 kwietnia (83,2%).


Ilo艣膰 spamu: kwiecie艅 2007

Spam wed艂ug kategorii

W kwietniu najpopularniejsze by艂y nast臋puj膮ce kategorie spamu:

  1. Medycyna, produkty i us艂ugi zdrowotne (21%).
  2. Edukacja (11,8%)
  3. Us艂ugi reklamy elektronicznej (9,5%) oraz oszustwa komputerowe (9,5%).
  4. Komputery i Internet (7,4%)

Po raz pierwszy od 9 miesi臋cy kategoria osobiste finanse nie znalaz艂a si臋 w艣r贸d pi臋ciu najpopularniejszych kategorii spamu. W ci膮gu ostatnich kilku lat tego typu wiadomo艣ci spamowe reklamowa艂y kredyty, po偶yczki pod zastaw hipoteczny oraz inne. Jednak zesz艂ego lata wiadomo艣ci z tej kategorii zosta艂y wyparte przez spam finansowy reklamuj膮cy r贸偶ne akcje. Przewa偶aj膮ca cz臋艣膰 spamu finansowego to spam graficzny. Obecnie spam z kategorii osobiste finanse stanowi膮 w g艂贸wnej mierze wiadomo艣ci e-mail "w starym stylu", a jego ilo艣膰 nadal spada, podobnie jak ilo艣膰 spamu reklamuj膮cego akcje.

Z drugiej strony, od pocz膮tku 2007 obserwujemy sta艂y wzrost w kategorii medycyna, produkty i us艂ugi zdrowotne. W kwietniu kategoria ta zaj臋艂a pierwsze miejsce, a jej udzia艂 w ca艂ym spamie stanowi艂 21% (w styczniu wyni贸s艂 12,2%). Jednocze艣nie udzia艂 wiadomo艣ci spamowych z kategorii edukacja zmniejszy艂 si臋 z 18,6% w marcu do 11,8% w kwietniu.

W najpopularniejszych kategoriach spamu nast膮pi艂a jeszcze jedna zmiana w stosunku do marca - na trzecim miejscu znalaz艂y si臋 dwie kategorie: reklama elektroniczna (spamerzy reklamuj膮cy w艂asne us艂ugi) oraz oszustwa komputerowe. Na czwartej pozycji uplasowa艂a si臋 kategoria komputery i Internet.


Dystrybucja spamu kr膮偶膮cego w rosyjskim Internecie wed艂ug tematu: kwiecie艅 2007

Spam 艣wi膮teczny i wakacyjny

Odsetek spamu zwi膮zanego ze 艣wi臋tami i podr贸偶owaniem wyni贸s艂 w kwietniu 5,9%, prawie o po艂ow臋 mniej ni偶 w tym samym miesi膮cu w zesz艂ym roku. W przeciwie艅stwie do poprzednich lat, nie nast膮pi艂 偶aden znacz膮cy wzrost liczby ofert wyjazdowych tu偶 przed 艣wi臋tami majowymi oraz sezonem letnich wakacji. Potwierdza to wcze艣niej zaobserwowany trend, a mianowicie zanik sezonowych waha艅 w ilo艣ci spamu.

Chocia偶 nie nast膮pi艂 znacz膮cy wzrost w tej kategorii, spam oferuj膮cy pakiety wyjazdowe odznacza艂 si臋 w kwietniu du偶ym zr贸偶nicowaniem. Jedna z najwi臋kszych wysy艂ek spamowych dotycz膮cych podr贸偶owania oferowa艂a wycieczk臋 do Kenii, podczas gdy inne wiadomo艣ci spamowe rozes艂ane do turyst贸w proponowa艂y wyjazdy do Petersburga, na Malediwy, Krym, do Turcji, Grecji oraz Emirat贸w.

Wiele wiadomo艣ci spamowych dotycz膮cych 艣wi膮t i podr贸偶owania nadal zawiera cenniki dla VIP-贸w.

Spam graficzny

Nadal spada ilo艣膰 spamu graficznego. W kwietniu udzia艂 tej kategorii wynosi艂 23% ca艂ego spamu. Spadek ilo艣ci spamu graficznego jest bezpo艣rednio zwi膮zany ze spadkiem w kategorii spamu finansowego.

Podsumowanie

  • Odsetek spamu w rosyjskim Internecie nie zmieni艂 si臋 w stosunku do poprzedniego miesi膮ca i wynosi艂 70 – 80% wszystkich wiadomo艣ci e-mail.
  • Nadal obserwowali艣my spadek w kategorii spamu "osobiste finanse".
  • Wzrasta liczba wiadomo艣ci spamowych z kategorii "medycyna, produkty i us艂ugi zdrowotne".
  • Mimo 艣wi膮t majowych w Rosji oraz nadchodz膮cego sezonu wakacyjnego liczba wiadomo艣ci spamowych zwi膮zanych ze 艣wi臋tami i podr贸偶owaniem nie wzros艂a znacznie.
殴r贸d艂o:
Kaspersky Lab