"艁atanie" ludzkich s艂abo艣ci
Dzisiejszy krajobraz zagro偶e艅 jest bardzo z艂o偶ony. Cyberprzest臋pcy wykorzystuj膮 ca艂y ich wachlarz, aby "porywa膰" komputery u偶ytkownik贸w i nielegalnie zarabia膰 pieni膮dze. Zagro偶enia te obejmuj膮 r贸偶ne rodzaje trojan贸w, robaki, wirusy oraz exploity, kt贸re umo偶liwiaj膮 szkodliwemu oprogramowaniu wykorzystywanie luk w zabezpieczeniach systemu operacyjnego lub aplikacji. Cyberprzest臋pcy pos艂uguj膮 si臋 r贸wnie偶 szeregiem wyrafinowanych technik, kt贸re pozwalaj膮 na ukrycie aktywno艣ci szkodliwego oprogramowania lub utrudniaj膮 analitykom wirus贸w znalezienie, analiz臋 i wykrycie szkodliwego kodu.
O problemie cyberprzest臋pczo艣ci i jego rozwi膮zaniu 艂atwo my艣le膰 w kategoriach czysto technicznych. Jednak wed艂ug mnie zwalczanie "ludzkich" aspekt贸w cyberprzest臋pczo艣ci jest r贸wnie istotne.
Ludzie: najs艂absze ogniwo w 艂a艅cuchu bezpiecze艅stwa
Niezale偶nie od technicznego zaawansowania dzisiejszych szkodliwych program贸w, cyberprzest臋pcy cz臋sto pr贸buj膮 wykorzysta膰 ludzkie s艂abo艣ci w celu rozprzestrzeniania swoich program贸w. Nie powinno to nikogo dziwi膰. Cz艂owiek zwykle jest najs艂abszym ogniwem ka偶dego systemu bezpiecze艅stwa. Przyk艂adem mo偶e by膰 zabezpieczanie domu: nawet je艣li masz najlepszy alarm antyw艂amaniowy na 艣wiecie, je艣li go nie aktywujesz, to tak jakby艣 nie mia艂 偶adnej ochrony. To samo odnosi si臋 do bezpiecze艅stwa online. Cyberprzest臋pcy nadal powszechnie wykorzystuj膮 socjotechnik臋, tj. pr贸buj膮 nak艂oni膰 ludzi, aby zrobili co艣, co zmniejszy ich bezpiecze艅stwo online.
Ci膮g艂膮 skuteczno艣ci膮 charakteryzuj膮 si臋 oszustwa phishingowe, kt贸rych celem jest zwabienie u偶ytkownik贸w na fa艂szywe strony internetowe, aby ujawnili tam swoje informacje osobowe, takie jak nazwy u偶ytkownika, has艂a, numery PIN i inne dane, kt贸re mog膮 zosta膰 wykorzystane przez cyberprzest臋pc贸w. Klasyczne oszustwo phishingowe przybiera posta膰 spekulacyjnej wiadomo艣ci e-mail, wysy艂anej na miliony adres贸w w nadziei, 偶e wystarczaj膮ca liczba os贸b z艂apie si臋 na "haczyk" i kliknie zawarty w mailu odsy艂acz. Takie ataki nadal s膮 cz臋sto przeprowadzane.
Jednak, podobnie jak kieszonkowcy, oszu艣ci internetowi r贸wnie偶 pod膮偶aj膮 za mod膮. Zwa偶ywszy na coraz wi臋ksz膮 liczb臋 os贸b korzystaj膮cych z portali spo艂eczno艣ciowych, takich jak Facebook, MySpace, LinkedIn czy Twitter, nikogo nie powinno dziwi膰, 偶e serwisy te staj膮 si臋 celem coraz wi臋kszej liczby atak贸w cyberprzest臋pc贸w. Cyberprzest臋pcy w艂amuj膮 si臋 na konta na Facebooku, a nast臋pnie wykorzystuj膮 je do rozsy艂ania wiadomo艣ci zawieraj膮cych odsy艂acze do szkodliwych program贸w. Mog膮 te偶 rozsy艂a膰 "tweety" z odsy艂aczami, ukrywaj膮c ich rzeczywisty adres za pomoc膮 us艂ugi skracania adres贸w URL, lub po prostu udawa膰 przyjaciela, kt贸ry zgubi艂 si臋 w odleg艂ym kraju i desperacko potrzebuje pieni臋dzy na powr贸t do domu. 呕adna z tych metod nie jest specyficzna dla portali spo艂eczno艣ciowych: cyberprzest臋pcy po prostu wykorzystuj膮 metody, kt贸re ju偶 wcze艣niej okaza艂y si臋 skuteczne.
O popularno艣ci socjotechniki 艣wiadczy r贸wnie偶 wzrost liczby program贸w typu "scareware". Na stronie internetowej ukazuje si臋 komunikat wyskakuj膮cy, informuj膮cy, 偶e Tw贸j komputer zosta艂 zainfekowany i powiniene艣 pobra膰 darmowe oprogramowanie antywirusowe, aby usun膮艂 szkodliwe oprogramowanie, kt贸re rzekomo zosta艂o wykryte. Gdy jednak pobierzesz i uruchomisz taki program, zostaniesz poinformowany, 偶e do wyleczenia komputera potrzebujesz "pe艂nej" wersji - za kt贸r膮 musisz zap艂aci膰. Takie oprogramowanie pozwala cyberprzest臋pcom upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: nie tylko wy艂udzaj膮 od Ciebie pieni膮dze, ale r贸wnie偶 zdobywaj膮 dane Twojej karty kredytowej.
Jednym z problem贸w zwi膮zanych z atakami wykorzystuj膮cymi socjotechnik臋 jest to, 偶e stanowi膮 ruchomy cel: kolejne oszustwa nigdy nie wygl膮daj膮 tak samo. Z tego powodu zwyk艂ym u偶ytkownikom trudno jest okre艣li膰, co jest bezpieczne a co nie.
Naturalnie, brak 艣wiadomo艣ci to nie jedyny problem. Darmowe tre艣ci audio, wideo lub zdj臋cia nagich gwiazd to popularny chwyt, za pomoc膮 kt贸rego oszu艣ci pr贸buj膮 nak艂oni膰 ludzi do klikni臋cia odsy艂acza, kt贸ry powinni zignorowa膰. Zdrowy rozs膮dek cz臋sto podpowiada, 偶e je偶eli co艣 wydaje si臋 zbyt pi臋kne, 偶eby by艂o prawdziwe, prawdopodobnie nie jest prawdziwe. Jednak ten sam zdrowy rozs膮dek czasami zostaje u艣piony, w艂a艣nie wtedy gdy powinien ostrzec Ci臋, 偶e podj臋cie dzia艂ania - w tym przypadku klikni臋cie odsy艂acza - mo偶e by膰 szkodliwe.
Czasami, 偶eby u艂atwi膰 sobie 偶ycie, idziemy na skr贸ty i po prostu nie u艣wiadamiamy sobie, w jaki spos贸b nasze dzia艂ania wp艂yn膮 na nasze bezpiecze艅stwo. Dotyczy to na przyk艂ad hase艂. Transakcji biznesowych coraz cz臋艣ciej dokonujemy online - zakupy, transakcje bankowe, p艂acenie rachunk贸w itd. Nierzadko posiadamy 10, 20 lub wi臋cej kont online, dlatego zapami臋tanie (a nawet wybranie) unikatowego has艂a dla ka偶dego z nich jest bardzo trudne. W tej sytuacji dobr膮 opcj膮 wydaje si臋 stosownie tego samego has艂a dla ka偶dego konta lub wykorzystanie imienia dziecka, ma艂偶onka lub miejsca, kt贸re jest dla nas wa偶ne ze wzgl臋d贸w osobistych, a przez to 艂atwe do zapami臋tania. Inn膮 powszechnie stosowan膮 metod膮 jest "recykling" hase艂 - na przyk艂ad wykorzystanie "mojeimi臋1", "mojeimi臋2", "mojeimi臋3" itd. dla kolejnych kont. Ka偶da z tych metod zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo, 偶e cyberprzest臋pca odgadnie has艂o lub, je偶eli uda mu si臋 w艂ama膰 na jedno z kont, 艂atwo uzyska dost臋p do pozosta艂ych. Jednak ryzyko to nie jest oczywiste dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy nie s膮 zaawansowani technicznie. Nawet je艣li s膮 艣wiadomi potencjalnego zagro偶enia, nie widz膮 "alternatywy", jako 偶e nie s膮 w stanie zapami臋ta膰 10, 20 czy wi臋kszej liczby hase艂.
Jednak problem hase艂 da si臋 rozwi膮za膰. Zamiast pr贸bowa膰 zapami臋ta膰 poszczeg贸lne has艂a, stw贸rz sta艂y sk艂adnik swoich hase艂, a nast臋pnie zastosuj do niego prost膮 formu艂臋. Oto przyk艂ad: do nazwy zasobu online, powiedzmy "m贸jbank", zastosuj nast臋puj膮c膮 formu艂臋:
- Czwarty znak napisz wielk膮 liter膮.
- Przedostatni znak przesu艅 do przodu.
- Po drugim znaku dodaj wybran膮 liczb臋.
- Na ko艅cu dopisz wybrany znak niealfanumeryczny.
Has艂o b臋dzie mia艂o posta膰: "Nm1贸jBak;". Przy u偶yciu tej metody, za ka偶dym razem wykonuj膮c te same cztery kroki, mo偶esz stworzy膰 unikatowe has艂o dla ka偶dego konta online.
Co nale偶y zrobi膰?
Naturalnie technologia stanowi trzon ka偶dego rozwi膮zania zwalczaj膮cego szkodliwe oprogramowanie. Nierozs膮dnie by艂oby jednak ignorowa膰 ten aspekt bezpiecze艅stwa, kt贸ry wi膮偶e si臋 z cz艂owiekiem. W realnym 艣wiecie wiemy, 偶e alarmy antyw艂amaniowe, zabezpieczenia okien oraz 艂a艅cuchy bezpiecze艅stwa zak艂adane na drzwiach mog膮 stanowi膰 skuteczne sposoby zabezpieczenia nieruchomo艣ci. Na nic si臋 jednak zdadz膮, je偶eli kto艣 z w艂asnej woli otworzy drzwi nieznajomemu.
Podobnie, korporacyjna strategia bezpiecze艅stwa b臋dzie mniej skuteczna, je偶eli nie uwzgl臋dni jednego elementu - cz艂owieka. Opr贸cz zabezpieczenia zasob贸w cyfrowych musimy znale藕膰 tw贸rcze sposoby wyeliminowania "s艂abo艣ci", jakie stanowi膮 zasoby ludzkie.
Nie jest to tylko problem biznesu. Wi臋kszo艣膰 indywidualnych u偶ytkownik贸w, kt贸rzy korzystaj膮 z Internetu w domu, boryka si臋 z tymi samymi problemami. Jako spo艂ecze艅stwo musimy znale藕膰 sposoby podniesienia 艣wiadomo艣ci zagro偶e艅 zwi膮zanych z aktywno艣ci膮 online i opracowa膰 skuteczne metody zminimalizowania ryzyka.
W kierunku "zdrowego rozs膮dku online"
Jeste艣my stosunkowo dobrze przygotowani do zarz膮dzania ryzykiem w realnym 艣wiecie. Posiadamy na przyk艂ad szereg utrwalonych strategii opartych na "zdrowym rozs膮dku", za pomoc膮 kt贸rych uczymy dzieci o potencjalnych zagro偶eniach podczas przechodzenia przez ulic臋: uczymy je korzysta膰 z wyznaczonych do tego miejsc lub, je偶eli nie jest to mo偶liwe, spojrze膰 najpierw w obie strony. Od pokolenia lub nawet d艂u偶ej tworzone s膮 reklamy telewizyjne, drukowane i radiowe informuj膮ce o zagro偶eniach zwi膮zanych z jazd膮 pod wp艂ywem alkoholu lub niezapinaniem pas贸w bezpiecze艅stwa.
Naturalnie rady, jakich udzielamy naszym dzieciom, oraz ostrze偶enia w ramach kampanii rz膮dowych o bezpiecznym kierowaniu pojazdem nie gwarantuj膮 bezpiecze艅stwa. Dostarczaj膮 jednak informacje, kt贸re pomagaj膮 zminimalizowa膰 ryzyko. Dzisiaj kierowanie pojazdem pod wp艂ywem alkoholu jest powszechnie uwa偶ane za naganne. Jednocze艣nie mamy o wiele mniej wypadk贸w spowodowanych przez nietrze藕wych kierowc贸w na drogach ni偶 czterdzie艣ci lat temu.
Niestety nie mo偶emy por贸wna膰 tego stanu ze 艣wiatem online. Nie powinno to jednak dziwi膰. W por贸wnaniu z wszystkimi pokoleniami kierowc贸w i jeszcze wi臋ksz膮 liczb膮 pokole艅 pieszych przechodz膮cych przez ulic臋 Internet to bardzo nowe zjawisko. Ludzie dopiero zaczynaj膮 zdawa膰 sobie spraw臋, w jaki spos贸b Internet mo偶e poprawi膰 ich 偶ycie: niestety, wielu pozostaje w b艂ogiej nie艣wiadomo艣ci potencjalnych zagro偶e艅.
Mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju paradoksem. Dzieci ucz膮 si臋 od swoich rodzic贸w zdroworozs膮dkowych strategii zapewniaj膮cych bezpiecze艅stwo w realnych 艣wiecie. Jednak dzisiejsi rodzice cz臋sto nie posiadaj膮 wystarczaj膮cych kompetencji, aby edukowa膰 swoje dzieci na temat bezpiecze艅stwa online, poniewa偶 nie s膮 obeznani z t膮 "now膮" technologi膮. Dzieci natomiast wprawdzie potrafi膮 korzysta膰 z technologii, zwykle jednak niewiele wiedz膮 na temat potencjalnych zagro偶e艅 online.
Istotne jest, aby艣my wsp贸lnie rozwin臋li taki zdrowy rozs膮dek r贸wnie偶 w odniesieniu do 艣wiata online. Je偶eli nam si臋 to uda, dzisiejsze dzieci b臋d膮 lepiej przygotowane do tego, aby zapewni膰 ochron臋 swoim w艂asnym dzieciom.
Jak wa偶na jest edukacja personelu
Na pocz膮tek wa偶ne jest, aby nie myli膰 edukacji ze szkoleniem. Pr贸ba wyszkolenia ludzi na ekspert贸w od bezpiecze艅stwa komputerowego by艂aby nierealistycznym zamierzeniem. Zamiast tego powinni艣my podnosi膰 艣wiadomo艣膰 potencjalnych zagro偶e艅 online i uczy膰 ludzi, co mog膮 zrobi膰, aby samemu zapewni膰 sobie ochron臋.
W przypadku przedsi臋biorstw i organizacji, edukacja personelu powinna by膰 jednym z kluczowych element贸w sk艂adowych skutecznej strategii bezpiecze艅stwa. Pracownikom trzeba wyja艣ni膰, prostym i bezpo艣rednim j臋zykiem, natur臋 zagro偶enia. Powinni rozumie膰, jakie zabezpieczenia zosta艂y wprowadzone przez organizacj臋 i dlaczego oraz w jaki spos贸b mog膮 one wp艂yn膮膰 na wykonywanie przez nich obowi膮zk贸w. Strategia bezpiecze艅stwa jest znacznie skuteczniejsza, je偶eli personel rozumie j膮 i popiera. Istotne jest r贸wnie偶 stworzenie kultury otwarto艣ci: pracownik贸w nale偶y zach臋ca膰 do zg艂aszania podejrzanej aktywno艣ci, a nie ukrywania tego z obawy przed konsekwencjami dyscyplinarnymi. Je偶eli pracownicy czuj膮 si臋 zagro偶eni lub s膮 wprowadzani w zak艂opotanie, prawie na pewno b臋d膮 mniej gotowi na wsp贸艂prac臋.
Jak w ka偶dej dziedzinie bezpiecze艅stwa, nie wystarczy stworzy膰 polityki, zmusi膰 personel do podpisania jej i na tym poprzesta膰. Skuteczna polityka bezpiecze艅stwa powinna ewoluowa膰 wraz ze zmieniaj膮cym si臋 krajobrazem zagro偶e艅 i powinna by膰 regularnie aktualizowana. Musimy r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e ludzie ucz膮 si臋 w r贸偶ny spos贸b: niekt贸rzy s膮 s艂uchowcami, inni wzrokowcami. Najlepiej zastosowa膰 r贸偶ne strategie, aby mie膰 pewno艣膰, 偶e personel zrozumie komunikaty o bezpiecze艅stwie. Mo偶liwo艣ci obejmuj膮 prezentacje w ramach programu wprowadzaj膮cego personel w zagadnienia bezpiecze艅stwa, kampanie plakatowe, konkursy w zakresie 艣wiadomo艣ci zagro偶e艅, kresk贸wki, "wskaz贸wki dnia" wy艣wietlane w momencie logowania si臋 personelu do sieci korporacyjnej itp.
Istotne jest r贸wnie偶 to, aby nie traktowa膰 informacji i szkole艅 dotycz膮cych bezpiecze艅stwa jako zagadnie艅 czysto informatycznych. Nale偶y umie艣ci膰 je w og贸lnym kontek艣cie kadrowo艣ci, kt贸ry obejmuje higien臋 i bezpiecze艅stwo podczas pracy, odpowiednie zachowania personelu itd.
Nie tylko miejsce pracy
Granica mi臋dzy prac膮 a domem zaciera si臋. Osoby, kt贸re u偶ywaj膮 komputer贸w do pracy, wykorzystuj膮 je r贸wnie偶 do robienia zakup贸w, dokonywania transakcji bankowych lub rozwijania kontakt贸w towarzyskich z domu. Wykorzystywanie komputer贸w dla cel贸w niezwi膮zanych z prac膮 r贸wnie偶 mo偶na w艂膮czy膰 do programu podnoszenia 艣wiadomo艣ci personelu w zakresie kwestii bezpiecze艅stwa: pokazuj膮c pracownikom, w jaki spos贸b mog膮 chroni膰 swoje komputery, zabezpiecza膰 swoje routery itd. pomo偶emy wykszta艂ci膰 og贸lne zainteresowanie kwesti膮 bezpiecze艅stwa i poparcie programu szkoleniowego w tym zakresie. W ten spos贸b personel, kt贸ry coraz cz臋艣ciej pracuje z domu, nie b臋dzie nara偶a艂 zasob贸w firmowych na niepotrzebne ryzyko.
Naturalnie, s膮 osoby, kt贸re nie u偶ywaj膮 komputera w pracy (lub s膮 na emeryturze), ale korzystaj膮 z niego w domu. W zwi膮zku z tym wa偶ne jest, aby edukacja na temat bezpiecze艅stwa zosta艂a rozszerzona r贸wnie偶 na sfer臋 偶ycia codziennego.
Przysz艂o艣膰
Cyberprzest臋pczo艣膰 nie zniknie - jest zar贸wno produktem ery internetowej, jak i cz臋艣ci膮 og贸lnego krajobrazu przest臋pczego. Dlatego te偶 za nierealistyczne uwa偶am my艣lenie, 偶e "mo偶na wygra膰 t臋 wojn臋". Zamiast tego powinni艣my znale藕膰 spos贸b na zmniejszenie ryzyka.
Inicjatywy legislacyjne i dzia艂ania zwi膮zane z egzekwowaniem prawa maja na celu zmaksymalizowanie ryzyka, z jakim wi膮偶e si臋 dzia艂alno艣膰 cyberprzest臋pcza. Z kolei technologia i edukacja maj膮 s艂u偶y膰 zminimalizowaniu ryzyka, jakie ponosi spo艂ecze艅stwo. Jako 偶e wiele z dzisiejszych cyberatak贸w wykorzystuje ludzkie s艂abo艣ci, istotne jest znalezienie sposob贸w "za艂atania" ich, analogicznie do zabezpieczania urz膮dze艅 komputerowych. Edukacja dotycz膮ca bezpiecze艅stwa przypomina sprz膮tanie w domu - nie mo偶na traktowa膰 go jako jednorazowego zadania, trzeba sprz膮ta膰 regularnie, aby zapewni膰 dobre rezultaty oraz czyste i bezpieczne 艣rodowisko.
殴r贸d艂o:![]() |