Jak spam odzwierciedla globaln膮 gospodark臋
Czy tego chcemy czy nie, spam stanowi dzisiaj cz臋艣膰 naszego 偶ycia i - jak wiele innych rzeczy - odzwierciedla zdarzenia w globalnej gospodarce. Naturalnie o s艂uszno艣ci tej tezy nie przekonamy si臋, otwieraj膮c skrzynk臋 pocztow膮 i znajduj膮c w niej mn贸stwo niechcianych wiadomo艣ci. Je偶eli jednak przyjrze膰 si臋 temu zjawisku jako ca艂o艣ci, wyra藕nie wida膰, 偶e tematy niechcianych wiadomo艣ci i og贸lne tendencje w spamie s膮 艣ci艣le zwi膮zane z globaln膮 sytuacj膮 finansow膮.
Aby zrozumie膰 ten zwi膮zek i przyj膮膰 jego istnienie, nale偶y przede wszystkim odpowiedzie膰 na pytanie "Czym jest spam?". Istnieje powszechnie uznawana i precyzyjna definicja tego s艂owa - spam to anonimowa, niechciana, wysy艂ana masowo wiadomo艣膰 e-mail. Jednak z punktu widzenia odbiorcy spamu to po prostu niechciany 艣mie膰, kt贸ry zapycha jego skrzynk臋 odbiorcz膮.
Naturalnie dla spamer贸w te anonimowe, niechciane, masowo wysy艂ane wiadomo艣ci e-mail stanowi膮 cz臋艣膰 ich biznesu i jak ka偶da inna forma dzia艂alno艣ci, biznes spamowy posiada w艂asne zasady, kt贸re reguluj膮 zwi膮zek pomi臋dzy spamerem a jego klientem. Og贸lnie biznes spamowy dzia艂a wed艂ug jednego z dw贸ch modeli: programu afiliackiego lub na zasadzie bardziej standardowej relacji "dostawca us艂ugi/klient".
Program afiliacki lub partnerski oznacza, 偶e dystrybutor towar贸w p艂aci spamerom nie za sam膮 reklam臋, ale od ka偶dego klienta, kt贸ry zakupi u niego towary. W niekt贸rych przypadkach program partnerski mo偶e zosta膰 wprowadzony przez samego dystrybutora towar贸w, cz臋艣ciej jednak istnieje osoba trzecia, kt贸ra 艂膮czy firm臋 oferuj膮c膮 towary oraz spamer贸w, kt贸rzy chc膮 je reklamowa膰. W takiej sytuacji to spamer i organizator programu dostaj膮 "dol臋" od sprzedawcy towar贸w.
Program partnerski jest szczeg贸lnie popularny w艣r贸d os贸b, kt贸re handluj膮 Viagr膮, podrabianymi szwajcarskimi zegarkami lub tanim oprogramowaniem. Ponadto, w tego rodzaju programach uczestnicz膮 r贸wnie偶 dystrybutorzy reklam kasyn online.
Odsetek spamu rozsy艂anego za po艣rednictwem program贸w partnerskich w rosyjskim Internecie ci膮gle zmienia si臋, rzadko jednak spada poni偶ej poziomu 30-60% ca艂kowitej ilo艣ci spamu.
Najprostsz膮 metod膮 rozprzestrzeniania spamu jest relacja dostawca us艂ug/klient. Dostawc膮 us艂ug jest spamer oferuj膮cy swoje s艂ugi. Klientem jest osoba lub firma, kt贸ra wykorzystuje te us艂ugi do reklamowania swoich towar贸w. Ten model jest r贸wnie popularny w rosyjskim Internecie co program partnerski.
Artyku艂 zacz臋艂am od 艣mia艂ego stwierdzenia, 偶e spam jest wska藕nikiem stanu globalnej gospodarki. Gdyby p贸j艣膰 o krok dalej, mo偶na by stwierdzi膰, 偶e analizowanie spamu pozwala monitorowa膰 rozw贸j globalnej sytuacji gospodarczej. Oczywi艣cie, nie mam tutaj na my艣li powa偶nej analizy ekonomicznej - widoczne b臋d膮 jedynie og贸lne trendy spadkowe i wzrostowe.
Oznaki kryzysu by艂y najbardziej widoczne w spamie rozprzestrzenianym wed艂ug modelu dostawca us艂ug/klient, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 klient贸w spamer贸w nale偶y do sektora ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw, czyli najbardziej dotkni臋tego kryzysem. Wykres poni偶ej prezentuje zmian臋 ilo艣ci zamawianego spamu.
Ilo艣膰 zamawianego spamu
Pierwszy spadek mia艂 miejsce w sierpniu 2008, miesi膮cu uwa偶anym za pocz膮tek kryzysu gospodarczego w Rosji. Mi臋dzy sierpniem a pa藕dziernikiem liczba zam贸wie艅 na spam nieznacznie wzros艂a, jednak nied艂ugo p贸藕niej spad艂a do poziomu ni偶szego ni偶 przed kryzysem. Drugi powa偶ny spadek nast膮pi艂 wiosn膮 2009 roku. Spadki spowodowane by艂y dwoma czynnikami: klienci spamer贸w nie mieli wystarczaj膮co du偶o pieni臋dzy, aby si臋 reklamowa膰, a wiele ma艂ych i 艣rednich firm, kt贸re wykorzystywa艂y spam jako narz臋dzie reklamy, nie przetrwa艂o w trudnej sytuacji gospodarczej.
Tylko jedna kategoria spamu opar艂a si臋 og贸lnemu trendowi - nieruchomo艣ci.
Ilo艣膰 spamu zawieraj膮cego oferty nieruchomo艣ci
Ilo艣膰 tego rodzaju spamu w rosyjskim Internecie jest zwykle nieznaczna, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 agencji nieruchomo艣ci to du偶e firmy, kt贸re nie korzystaj膮 z us艂ug spamer贸w. Jednak w badanym okresie powierzchnia biurowa by艂a wynajmowana g艂贸wnie przez ma艂e firmy, co spowodowa艂o zwi臋kszenie aktywno艣ci reklamowej podczas kryzysu. Jest to do艣膰 logiczne. Wiele firm, kt贸re zbankrutowa艂y, musia艂y opu艣ci膰 swoje biura. Organizacje, kt贸re przetrwa艂y, szuka艂y ta艅szych lokali. Sytuacja zmusi艂a wynajmuj膮cych do obni偶enia koszt贸w i rozpocz臋cia kampanii reklamowej wykorzystuj膮cej spam. Pierwszy wzrost tego rodzaju aktywno艣ci mia艂 miejsce w pa藕dzierniku 2008 roku. Punkt krytyczny zosta艂 osi膮gni臋ty wiosn膮 2009 roku.
Jak wspomnia艂am ju偶 wcze艣niej, w spamie bior膮 udzia艂 dwie strony - dostawca us艂ug i klient. Mimo 偶e spamerzy reprezentuj膮 czarny rynek, ich "firmy" to zwykle ma艂e lub 艣rednie przedsi臋biorstwa, co oznacza, 偶e one r贸wnie偶 zosta艂y dotkni臋te kryzysem. Brak klient贸w spowodowa艂, 偶e spamerzy zacz臋li reklamowa膰 w艂asne us艂ugi. Naturalnie, ten rodzaj spamu nie jest nowo艣ci膮, nigdy jednak nie by艂 tak agresywny jak podczas kryzysu. Ponadto, chc膮c przyci膮gn膮膰 nowych klient贸w, spamerzy wysy艂ali wiadomo艣ci, w kt贸rych twierdzili 偶e reklama za po艣rednictwem masowych wiadomo艣ci jest idealnym narz臋dziem dla ma艂ych firm, oraz 偶e ich dzia艂alno艣膰 jest ca艂kowicie legalna.
Udzia艂 spamu oferuj膮cego us艂ugi reklamowe za po艣rednictwem
spamu
Jak wida膰 na wykresie, spamerzy odnotowali pierwszy spadek w swoim biznesie w listopadzie 2008 roku. Nast臋pnie, w styczniu 2009 roku odsetek tego rodzaju spamu zacz膮艂 wzrasta膰, osi膮gaj膮c najwy偶szy poziom w marcu 2009 roku.
Wzrost odnotowa艂 r贸wnie偶 spam rozsy艂any za po艣rednictwem program贸w partnerskich. Programy partnerskie rozwija艂y si臋 niezale偶nie od tego, czy spamer posiada艂 klient贸w czy nie. Uczestnictwo w takich programach obiecywa艂o spamerom realne zyski. Koncepcja programu partnerskiego jest korzystna dla spamera, poniewa偶 gwarantuje mu zysk od ka偶dego klienta, kt贸ry odpowie na reklam臋. Z tego powodu gdy spamerzy obawiaj膮 si臋 braku klient贸w, zwracaj膮 si臋 w kierunku program贸w partnerskich w nadziei, 偶e zapewni膮 regularne wp艂ywy got贸wki co miesi膮c. Jak wida膰 na wykresie poni偶ej, istnieje wyra藕na zale偶no艣膰 pomi臋dzy ilo艣ci膮 spamu zamawianego a ilo艣ci膮 spamu rozprzestrzenianego, dzi臋ki czemu uczestnictwo w programach partnerskich zapewnia zyski.
Zwi膮zek mi臋dzy ilo艣ci膮 spamu zamawianego a spamu rozsy艂anego w ramach
"program贸w partnerskich"
W zwi膮zku z tym pojawia si臋 pytanie: dlaczego spamerzy nie zapomn膮 o indywidualnych klientach i nie zdadz膮 si臋 ca艂kowicie na programy partnerskie? Odpowied藕 jest bardzo prosta. Z analizy spamu pojawiaj膮cego si臋 w rosyjskim Internecie wynika, 偶e wi臋kszo艣膰 rosyjskich u偶ytkownik贸w nie kupuje towar贸w reklamowanych za po艣rednictwem program贸w partnerskich. Z tego powodu rosyjscy spamerzy wol膮 mie膰 do czynienia z realnymi klientami, kt贸rzy p艂ac膮 realne pieni膮dze, a nie czeka膰, a偶 jeden na milion odbiorc贸w wiadomo艣ci e-mail kupi opakowanie Viagry.
W czerwcu 2009 roku sytuacja w bran偶y spamowej zmieni艂a si臋 na lepsze; by艂o jednak zbyt wcze艣nie, aby m贸wi膰 o jakichkolwiek powa偶nych trendach. W sierpniu trendy te sta艂y si臋 bardziej wyra藕ne. Klienci spamer贸w zacz臋li wraca膰, a ilo艣膰 spamu zamawianego przez indywidualnych klient贸w zacz臋艂a szybko wzrasta膰. We wrze艣niu przekroczy艂a poziom 50%, podczas gdy ilo艣膰 spamu rozsy艂anego przy pomocy program贸w partnerskich zacz臋艂a spada膰.
Spad艂a r贸wnie偶 ilo艣膰 spamu reklamuj膮cego us艂ugi spamer贸w, poniewa偶 nie by艂y ju偶 potrzebne.
Odsetek spamu reklamuj膮cego nieruchomo艣ci powr贸ci艂 do poziomu sprzed kryzysu, co by艂o oznak膮 poprawy sytuacji gospodarczej. Wynajmuj膮cy lokale nie musieli ju偶 wykorzystywa膰 spamu jako narz臋dzia reklamowego w celu znalezienia lokator贸w.
Podsumowuj膮c, zauwa偶alna stabilizacja w bran偶y spamowej jest oznak膮 og贸lnej stabilizacji w sektorze ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw w Rosji. To oznacza, 偶e spamerzy zn贸w maj膮 klient贸w sk艂onnych zap艂aci膰 za ich us艂ugi, natomiast pojawienie si臋 spamu reklamuj膮cego nieruchomo艣ci sugeruje, 偶e ma艂e i 艣rednie przedsi臋biorstwa, czyli te, kt贸re zosta艂y najbardziej dotkni臋te przez kryzys gospodarczy, powoli wychodz膮 z kryzysu.
殴r贸d艂o:
