Bezpiecze艅stwo IT w 2030 roku - tylko ludzie pozostan膮 tacy sami

Magnus Kalkuhl
Zast臋pca dyrektora Globalnego Zespo艂u ds. Bada艅 i Analiz (GReAT), Kaspersky Lab

Dwadzie艣cia trzy lata temu media donosi艂y o jednym z najwi臋kszych atak贸w hakerskich w historii Stan贸w Zjednoczonych. W tym kontek艣cie Clifford Stoll opublikowa艂 swoj膮 ksi膮偶k臋 "Kuku艂cze jajo", kt贸r膮 obecnie zalicza si臋 do klasyki literatury IT. W tym samym roku Tim Berners-Lee wynalaz艂 WWW, Intel wprowadzi艂 sw贸j nowy procesor 486 o cz臋stotliwo艣ci 25 MHz i upad艂 Mur Berli艅ski. Jednak w tamtych czasach komputery stanowi艂y domen臋 niewielkich grupek powszechnie wy艣miewanych geek贸w, dlatego 1989 rok pozosta艂 w pami臋ci zbiorowej rokiem, w kt贸rym run膮艂 Mur Berli艅ski. Wszystko inne posz艂o natychmiast w niepami臋膰.

Min臋艂y ponad dwie dekady i komputery nie tylko zdoby艂y akceptacj臋 spo艂eczn膮, ale dzi臋ki firmie Apple stanowi膮 r贸wnie偶 symbol statusu. Je偶eli dzisiaj kto艣 udaje si臋 do biblioteki w celu znalezienia informacji, przelewa pieni膮dze w fizycznej plac贸wce banku czy wysy艂a listy tradycyjn膮 poczt膮, robi to jedynie w sferze prywatnej - w 艣rodowisku zawodowym/biznesowym nie da si臋 unikn膮膰 korzystania z wyszukiwarek, bankowo艣ci online czy poczty e-mail.

Jaki d艂ugofalowy skutek b臋dzie to mia艂o na nasze 偶ycie? Ka偶da pr贸ba przewidzenia, jak b臋dzie wygl膮da艂 krajobraz bezpiecze艅stwa IT w 2030 roku, b臋dzie musia艂a ogranicza膰 si臋 do prognozy dotycz膮cej bezpiecze艅stwa i spo艂eczno艣ci w sensie og贸lnym. Technologia informatyczna jest dzisiaj niemal wsz臋dzie, a w przysz艂o艣ci jej zakres mo偶e si臋 tylko rozszerzy膰.

Du偶e kroki w przysz艂o艣膰

Przysz艂e pokolenia okre艣l膮 2012 rok jako ten, w kt贸rym nast膮pi艂 kres hegemonii tradycyjnego komputera osobistego - jak na ironi臋 za spraw膮 tej samej firmy, kt贸ra kiedy艣 by艂a nierozerwalnie zwi膮zana z PC-tem - Microsoftu. Podobnie jak Apple i Google, producent Windowsa sk艂ania si臋 ku podej艣ciu multiplatformowemu: telefony kom贸rkowe, tablety i coraz cz臋艣ciej telewizory z wbudowanym systemem operacyjnym nieustannie zagra偶aj膮 tradycyjnej dominacji komputera PC. Przechowywanie danych w chmurze zamiast na dysku twardym komputera stacjonarnego, aplikacje ze sklepu App Store zamiast pobieranych z podejrzanych stron internetowych - czasy si臋 zmieniaj膮. Kiedy艣 analogowy aparat fotograficzny zosta艂 zast膮piony cyfrowym. Ten z kolei jest stopniowo wypierany przez zaawansowane telefony z wbudowanym aparatem cyfrowym. Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e za dziesi臋膰 lat nadal b臋d膮 istnia艂y filmy analogowe, aparaty cyfrowe oraz komputery osobiste, jednak swoje dni chwa艂y maj膮 ju偶 za sob膮. W tej sytuacji nie by艂oby zaskoczeniem, gdyby ju偶 w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat smartfony straci艂y sw贸j obecny status obowi膮zkowego gad偶etu, poniewa偶 wschodz膮ca gwiazd膮 staj膮 si臋 okulary rzeczywisto艣ci rozszerzonej.

S膮 to specjalne "pomoce optyczne" - 艂膮cz膮ce wbudowan膮 kamer臋, wy艣wietlacz i komputer. Cech膮 charakterystyczn膮 rzeczywisto艣ci rozszerzonej jest stopienie si臋 realnego 艣wiata z komputerowo wygenerowanymi obrazami. Dzi臋ki stale w艂膮czonej kamerze oraz funkcji rozpoznawania twarzy s艂aba pami臋膰 do nazwisk nie b臋dzie stanowi膰 ju偶 problemu, poniewa偶 nazwisko, wiek i zaw贸d osoby, z kt贸r膮 rozmawiamy, zostan膮 automatycznie wy艣wietlone obok jej twarzy. Podczas wakacji za granic膮 menu w j臋zyku obcym zostanie po prostu zast膮pione wersj膮 w rodzimym j臋zyku. Je偶eli si臋 zgubisz, z pomoc膮 przyjdzie system nawigacji dla pieszych. Ponadto, automatycznie b臋dzie tworzony dziennik multimedialny w oparciu o sta艂y strumie艅 danych z kamery, mikrofonu i technologii GPS. Co wi臋cej, wcale nie trzeba b臋dzie d艂ugo czeka膰 na to wszystko: w 2013 roku Google planuje przekaza膰 swoje Google Glasses deweloperom, a w 艣lad za nim p贸jd膮 zapewne inni producenci. Ta fuzja 艣wiata realnego i wirtualnego zmieni tak wiele rzeczy w nadchodz膮cych latach, 偶e po prostu nie mo偶na nie docenia膰 znaczenia tego wynalazku.

Warto pami臋ta膰, 偶e w przypadku technologii, zawsze jest jaka艣 ciemna strona: je偶eli miliony os贸b b臋d膮 chodzi艂y ze stale w艂膮czonymi kamerami, zachowanie prywatno艣ci poza w艂asnym domem b臋dzie niemo偶liwe. Spo艂ecze艅stwo b臋dzie monitorowa艂o samo siebie i tylko czas poka偶e, czy i jak mo偶na osi膮gn膮膰 r贸wnowag臋 mi臋dzy technologi膮 a prywatno艣ci膮. Automatyczne wy艂膮czanie kamer w okre艣lonych miejscach jest opcj膮, na kt贸r膮 Apple zarejestrowa艂 ju偶 patent.

Kolejny problem wi膮偶e si臋 z tym, 偶e nawet najbystrzejsze umys艂y mog膮 wykorzystywa膰 tylko te informacje, do kt贸rych maj膮 dost臋p. Warto przypomnie膰 sobie powiedzenie: zobaczy膰 znaczy uwierzy膰. Wyobra藕 sobie, 偶e jedna z funkcji rzeczywisto艣ci rozszerzonej sprawi, 偶e uwierzysz, i偶 w restauracji, do kt贸rej chcia艂e艣 p贸j艣膰, roi si臋 od karaluch贸w - w takiej sytuacji prawdopodobnie wybierzesz lokal z naprzeciwka. Zdajemy sobie spraw臋, 偶e przy pomocy p艂atnych "klient贸w" mo偶na manipulowa膰 "opiniami" o hotelach w internecie - wci膮偶 jednak dajemy si臋 nabra膰. A zatem sama bran偶a reklamowa b臋dzie 偶ywo zainteresowana "optymalizacj膮" naszej rzeczywisto艣ci, tak aby s艂u偶y艂a jej celom. Skrajnie niebezpieczna by艂aby sytuacja, w kt贸rej kto艣 w艂ama艂by si臋 do ca艂ego systemu, a osoba, kt贸rej dotkn膮艂by atak, nie zdawa艂aby sobie sprawy, 偶e 偶yje w 艣wiecie sn贸w, kt贸ry nie ma nic wsp贸lnego z rzeczywisto艣ci膮.

Naturalnie przysz艂o艣膰 to co艣 wi臋cej ni偶 rzeczywisto艣膰 rozszerzona. Jednak nawet je艣li pomin膮膰 fascynuj膮ce tematy futurystyczne, takie jak nanotechnologia, badania genetyczne czy drukarki 3D produkuj膮ce 偶ywno艣膰, z pewno艣ci膮 nie b臋dziemy si臋 nudzi膰: przepowiadana od dawna Sztuczna Inteligencja nigdy nie by艂a tak blisko stania si臋 rzeczywisto艣ci膮. W 1997 roku Deep Blue firmy IBM zwyci臋偶y艂 z Garrym Kasparowem 3,5 do 2,5 (mistrz 艣wiata w szachach wygra艂 mecz rok wcze艣niej) - jednak swoje zwyci臋stwo zawdzi臋cza艂 ogromnej mocy obliczeniowej a nie rzeczywistej inteligencji maszyny. Z kolei w 2011 roku firma IBM wprowadzi艂a komputer Watson, kt贸ry zdo艂a艂 pokona膰 w quizie 74-krotnego zwyci臋zc臋 Jeopardy. Zwyci臋stwo maszyny mo偶liwe by艂o dzi臋ki udoskonalanej przez lata technologii przetwarzania j臋zyka oraz algorytm贸w zdolnych do niezale偶nego wyci膮gania nowych wniosk贸w na podstawie istniej膮cych danych. W tym samym roku Apple zaprezentowa艂 Siri - niedoskona艂ego, ale wyznaczaj膮cego nowy kierunek cyfrowego asystenta. Tak jak nale偶a艂o si臋 spodziewa膰, do wy艣cigu o stworzenie najinteligentniejszego systemu komputerowego do艂膮czy艂 Google. Jednocze艣nie rozpocz臋to wiele innych projekt贸w - cz臋艣ciowo finansowanych z funduszy Unii Europejskiej - maj膮cych na celu stworzenie imitacji kompletnego m贸zgu cz艂owieka w komputerze. Niezale偶nie od tego, czy mamy do czynienia z wirtualnymi asystentami czy sztucznymi m贸zgami, naukowcy posiadaj膮 wol臋 i wsparcie finansowe, aby zako艅czy膰 t膮 d艂ug膮 podr贸偶.

Ostatecznie chodzi przecie偶 o pe艂n膮 automatyzacj臋 naszego 艣rodowiska: sprz膮taj膮ce roboty, inteligentne samochody, a nawet domy wykonuj膮ce za nas wiele czynno艣ci dnia codziennego. Ju偶 w tym roku Google Car uzyska艂 prawo jazdy w stanie Newada, staj膮c si臋 pierwszym w historii pojazdem, kt贸ry potrafi je藕dzi膰 bez pomocy cz艂owieka. Du偶e post臋py poczyniono r贸wnie偶 w dziedzinie robotyki: niedawno ameryka艅ska agencja DARPA zaprezentowa艂a robota o nazwie Cheetah, kt贸ry potrafi biec z pr臋dko艣ci膮 45 km/godz., tj. szybciej ni偶 jakikolwiek cz艂owiek. Gdy roboty te b臋d膮 mog艂y zosta膰 o偶ywione prawdziw膮 sztuczn膮 inteligencj膮, wizje, kt贸re roztaczaj膮 przed nami filmy sci-fi, mog艂yby sta膰 si臋 rzeczywisto艣ci膮. Sam zdecyduj, czy taka wizja poci膮ga ci臋 czy wywo艂uje wzruszenie ramion.


Wszystko si臋 zmienia

Co zniknie

Rozwi膮zanie na przysz艂o艣膰

Telewizja, komputer PC, laptop, tablety i smartfony Okulary rzeczywisto艣ci rozszerzonej oraz wy艣wietlacze dost臋pne wsz臋dzie - od zegark贸w po 艣ciany budynk贸w
Oprogramowanie, filmy, muzyka kupowana na p艂ytach CD/DVD/Blu-Ray Zawarto艣膰 oparta na technologii chmury, op艂aty w zale偶no艣ci od cz臋stotliwo艣ci wykorzystywania
Konsole gier wideo Wirtualne 艣wiaty gier, do kt贸rych mo偶na uzyska膰 wst臋p z dowolnego systemu komputerowego
R臋cznie sterowane samochody W pe艂ni zautomatyzowane systemy transportu
Got贸wka Cyfrowe systemy p艂atno艣ci
Szko艂a Zindywidualizowany system nauczania przy pomocy metod inteligentnych, idealnie dopasowany do indywidualnych zdolno艣ci jednostki
PracownicyRoboty

艢wiat w 2030 roku

A zatem, jak b臋dzie wygl膮da艂o 偶ycie w przysz艂o艣ci? Urz膮dzenia oparte na idei rzeczywisto艣ci rozszerzonej w wi臋kszo艣ci zast膮pi膮 niezwykle popularne dzi艣 smartfony. Ogromny post臋p w dziedzinie bezpo艣rednich po艂膮cze艅 czip贸w komputerowych z nerwami optycznymi pozwoli niewidomym uzyska膰 dost臋p do rzeczywisto艣ci rozszerzonej. A najpopularniejszymi filmami w serwisie YouTube przysz艂o艣ci b臋d膮 amatorskie filmy 3D - oferuj膮ce mi臋dzy innymi nieograniczone k膮ty ogl膮dania i dowolnie ustawiany zakres g艂臋bi. Znikn膮 tradycyjne konsole do gier. Zamiast tego b臋d膮 kreowane wirtualne wszech艣wiaty przy u偶yciu ogromnych system贸w komputerowych rozproszonych w licznych miastach - cz臋艣ciowo zlokalizowanych w piwnicach du偶ych apartamentowc贸w w celu skr贸cenia 艣cie偶ek transmisji. B臋dzie to ogromna szansa dla kogo艣, kto potrafi stworzy膰 艣wiaty gier, kt贸re s膮 wystarczaj膮co interesuj膮ce, aby przyci膮gn膮膰 innych graczy, kt贸rzy b臋d膮 mogli gra膰 po op艂aceniu subskrypcji lub za darmo.

Wszystko to wymaga pot臋偶nych komputer贸w. Podstawowa zasada brzmi: im mniejsze tranzystory w procesorze, tym wi臋ksza pr臋dko艣膰. Wraz z ka偶dym nowym krokiem w kierunku miniaturyzacji firma Intel przybli偶a si臋 do granic fizycznych mo偶liwo艣ci. W przesz艂o艣ci producenci procesor贸w wielokrotnie udowadniali swoj膮 kreatywno艣膰, dlatego nie mo偶na wykluczy膰 du偶ego wzrostu liczby rdzeni na ka偶dym czipie. Obecnie szacuje si臋, 偶e wydajno艣膰 obliczeniowa komputer贸w b臋dzie zwi臋ksza艂a si臋 dwukrotnie co 18 miesi臋cy przy czym ich cena nie zmieni si臋. Oznacza艂oby to, 偶e za 18 lat komputery b臋d膮 cztery tysi膮ce razy szybsze ni偶 obecnie. Teoretycznie komputery domowe mog艂yby by膰 szybsze ni偶 superkomputer Watson firmy IBM i dost臋pne za cen臋 por贸wnywaln膮 z kosztem dzisiejszego laptopa. Mo偶na by艂oby stworzy膰 pierwszy film Toy Story na komputerze domowym w czasie rzeczywistym i w rozdzielczo艣ci kinowej, a uznana zaledwie kilka miesi臋cy temu za kamie艅 milowy w nauce pierwsza pe艂na symulacja komputerowa najprostszego ze znanych genom贸w Mycoplasma Genitalium stanowi艂aby standardowy eksperyment przeprowadzany w klasie.

Kwantowa technologia komputerowa, o kt贸rej tak cz臋sto s艂yszymy, ma osi膮gn膮膰 dojrza艂o艣膰 w 2030 roku. Bior膮c pod uwag臋 obecny stan wiedzy, nie ma co oczekiwa膰, 偶e ka偶dy typowy problem b臋dzie mo偶na rozwi膮za膰 przy pomocy gar艣ci bit贸w kwantowych, jednak ju偶 za dwadzie艣cia lat by膰 mo偶e b臋dziemy mogli z艂ama膰 mocny algorytm szyfrowania RSA (stosowany na przyk艂ad w celu zapewnienia bezpiecze艅stwa wiadomo艣ciom e-mail oraz transakcjom bankowo艣ci online).

Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e rootkity, trojany oraz ataki phishingowe nadal b臋d膮 stanowi膰 powa偶ny problem w nadchodz膮cych latach, a cyberprzest臋pcy skoncentruj膮 si臋 bardziej na serwerach ni偶 na urz膮dzeniach. Wynika to z tego, 偶e w z艂o偶onych 艣rodowiskach pojawia si臋 wi臋cej luk i mo偶na za艂o偶y膰, 偶e w ci膮gu nast臋pnych kilku lat nast膮pi "czystka" system贸w operacyjnych tablet贸w i smartfon贸w, a wi臋kszo艣膰 kodowania zostanie przeniesiona do chmury - a zatem b臋dzie znajdowa膰 si臋 po stronie serwera.

Powa偶nym problemem s膮 naturalnie nie tylko implikacje finansowe wirus贸w komputerowych przysz艂o艣ci. Wykrycie w 2010 roku wykorzystywanego do sabota偶u robaka Stuxnet potwierdzi艂o podejrzenia, 偶e szkodliwe oprogramowanie mo偶e r贸wnie偶 posiada膰 kontekst polityczny. W wyniku ci膮g艂ej militaryzacji cyberprzestrzeni powstan膮 zast臋py profesjonalnych tw贸rc贸w szkodliwego oprogramowania, poniewa偶 tworzenie trojan贸w oraz przeprowadzanie atak贸w sieciowych jest legalizowane, a nawet wspierane przez niekt贸re pa艅stwa.

Osobliwo艣膰

R贸wnie nagle, jak si臋 pojawi艂, trend ten mo偶e nied艂ugo znikn膮膰 - ludzie pracuj膮cy nad tworzeniem nowych zagro偶e艅 bezpiecze艅stwa mog膮 zosta膰 zast膮pieni maszynami walcz膮cymi z maszynami. W艂a艣nie na tym polu post臋p w dziedzinie sztucznej inteligencji m贸g艂by mie膰 istotne znaczenie. Magicznym s艂owem jest tu "osobliwo艣膰" - termin pojawiaj膮cy si臋 w badaniach dotycz膮cych przysz艂o艣ci na okre艣lenie momentu, kiedy komputery b臋d膮 wystarczaj膮co inteligentne, aby rozwija膰 si臋 niezale偶nie, bez pomocy cz艂owieka. Brzmi to niewiarygodnie i nawet w艣r贸d naukowc贸w du偶e kontrowersje nadal budzi pytanie kiedy - lub czy w og贸le - nadejdzie taki moment. Nie chc臋 zanudza膰 was ani pr贸bowa膰 wymiga膰 si臋 od tego pytania: przypuszczam, 偶e nast膮pi on za 10-15 lat.

Ju偶 dzisiaj trudno nam dotrzyma膰 kroku zapieraj膮cemu dech w piersiach tempu rozwoju technologicznego. Gdy jednak nast膮pi "osobliwo艣膰", tempo rozwoju przyspieszy jeszcze bardziej: to tak, jakby prehistoryczny cz艂owiek odkry艂 ogie艅 w porze 艣niadania, do lunchu przeni贸s艂 si臋 do 艢redniowiecza, po po艂udniu by艂 艣wiadkiem rewolucji przemys艂owej, a wieczorem dotar艂 do ery komputerowej!

Nasze umys艂y, jak r贸wnie偶 zmys艂y, kt贸re rozwija艂y si臋 przez miliony lat w toku ewolucji, zostan膮 w jednym mgnieniu oka historii wystawione na technologie, kt贸re o generacje wyprzedaj膮 nasz rozw贸j biologiczny.

Obecnie nie widzimy nic z艂ego w pomocach technicznych, chocia偶 nie da si臋 zaprzeczy膰, 偶e po tym jak, jak wynaleziono pismo, niekt贸rzy nasi przodkowie wykorzystywali tych, kt贸rzy nie mieli dost臋pu do tej wiedzy. W ostatnich latach wyszukiwarki i serwisy, takie jak Wikipedia, pchn臋艂y do przodu proces przetwarzania informacji. Jest jednak jedna rzecz, kt贸ra nie zmieni艂a si臋: to cz艂owiek poci膮ga za sznurki, a komputer u偶ycza mu swojej mocy obliczeniowej, aby m贸g艂 wykona膰 konkretne zadanie. Je偶eli jednak pozwolimy, aby nasze 偶ycie zosta艂o ca艂kowicie zoptymalizowane poprzez systemy cyfrowej pomocy, ta r贸wnowaga si艂 zostanie odwr贸cona. Ka偶da pr贸ba przywr贸cenia kontroli umys艂owi ludzkiemu b臋dzie nieuchronnie prowadzi膰 do zmniejszenia wydajno艣ci.

W pewnym momencie inteligentne systemy mog膮 przewy偶sza膰 nas do takiego stopnia, 偶e nie b臋dziemy ju偶 w stanie poj膮膰 mechanizm贸w i logiki, na jakich opieraj膮 si臋 porady, jakich nam udzielaj膮. Przypominaliby艣my ma艂e dzieci, kt贸re 艣lepo ufaj膮 swojej matce, poniewa偶 nie maj膮 innego wyboru. R贸偶nica polega jednak na tym, 偶e dziecko ro艣nie i jako doros艂y w ko艅cu b臋dzie mog艂o stan膮膰 na w艂asnych nogach. A ludzko艣膰 mo偶e by膰 uzale偶niona od pomocy komputer贸w do ko艅ca swojego istnienia.

Nawet je艣li przez kolejnych kilka lat b臋dziemy mieli wzgl臋dny "spok贸j", ju偶 teraz musimy zacz膮膰 my艣le膰 o tym, jak post臋powa膰 wobec tak szybkiego rozwoju. W jaki spos贸b naukowcy powinni zareagowa膰 na prze艂om w dziedzinie sztucznej inteligencji? W ko艅cu wysoce inteligentny system m贸g艂by zosta膰 wykorzystany jako bro艅. Mi臋dzynarodowe traktaty zabraniaj膮 zwyk艂emu obywatelowi tworzenia urz膮dze艅 nuklearnych - jednak rozwini臋cie pot臋偶nej inteligencji w domu nie b臋dzie przedstawia艂o ju偶 偶adnych problem贸w prawnych, a uregulowanie tych kwestii b臋dzie prawdopodobnie niemo偶liwe. Miejmy tylko nadziej臋, 偶e szcz臋艣liwy tw贸rca pierwszej prawdziwej sztucznej inteligencji nie postanowi nagle zosta膰 panem 艣wiata!

Kolejnym problemem jest to, 偶e oczekujemy, 偶e komputery b臋d膮 zupe艂nie obiektywne. Gdyby g艂owa pa艅stwa us艂ysza艂a publicznie, 偶e si臋 myli, i zosta艂a uprzejmie poproszona o rezygnacj臋 - czy zgodzi艂aby si臋 na to? M贸wi膮c inaczej, czy zmusimy komputery do przyj臋cia naszych "prawd" w miejsce "ich" lepszych os膮d贸w? W takim 艣wiecie nie potrzebowaliby艣my rozwi膮zania antywirusowego ale raczej psycholog贸w, poniewa偶 obowi膮zkowe przetwarzanie sprzecznych informacji mo偶e jedynie prowadzi膰 do psychozy cyfrowej - pami臋tacie film 2001: "Odyseja kosmiczna"?

Zdrowy rozs膮dek

Przysz艂o艣膰 skrywa ekscytuj膮ce mo偶liwo艣ci, ale r贸wnie偶 wi膮偶e si臋 z wieloma zagro偶eniami i kluczow膮 rol臋 odegraj膮 w tym przypadku nasze s艂abo艣ci. W latach 50-tych naukowcy Peter Milner i James Olds przeprowadzali eksperymenty na szczurach, kt贸rym wszczepili elektrody do "o艣rodka przyjemno艣ci" w ich m贸zgach - gdy zwierz臋ta te mia艂y mo偶liwo艣膰 stymulowania si臋 poprzez wci艣ni臋cie guzika, robi艂y to tak d艂ugo a偶 zmar艂y z ca艂kowitego wyczerpania. Na planecie kontrolowanej przez komputery nie istnia艂yby 偶adne centra pracy, ani tradycyjna "dni贸wka". Ka偶dy m贸g艂by urzeczywistni膰 swoje marzenia i zrealizowa膰 talenty. W zale偶no艣ci od naszego samozaparcia w przysz艂o艣ci mo偶emy 偶y膰 w 艣wiecie pe艂nym artyst贸w, lekkoatlet贸w i pisarzy - lub te偶, wprost przeciwnie, wype艂nionym smutnymi i 偶yj膮cymi w letargu nierobami!

Kiedy w wywiadach jestem pytany, w jaki spos贸b mo偶na najlepiej zabezpieczy膰 si臋 przed zagro偶eniami internetowymi, zawsze podkre艣lam, 偶e opr贸cz rozwi膮za艅 technicznych wa偶ny jest zdrowy rozs膮dek. A je偶eli zdrowy rozs膮dek kiedykolwiek zawiedzie, mo偶emy mie膰 jedynie nadziej臋, 偶e komputery zachowaj膮 zimn膮 krew.


Najwi臋ksze szanse i zagro偶enia naszej przysz艂o艣ci cyfrowej

Technologia

Utopia

Dystopia

Osobliwo艣膰 呕ycie jak w raju - ka偶dy robi, co chce - maszyny zajmuj膮 si臋 reszt膮. Ostania wojna 艣wiatowa mog艂a zosta膰 wygrana przez laptop, kt贸ry "dzia艂a艂 na rozkazy" - lub uzna艂 ca艂膮 ludzko艣膰 za zagro偶enie dla bezpiecze艅stwa.
Inteligentne infrastruktury Ruch drogowy, logistyka - wszystko jest idealnie skoordynowane, przyczyniaj膮c si臋 do ochrony zasob贸w, a tym samym 艣rodowiska. W przypadku ataku szkodliwego oprogramowania, miasta mog艂yby zosta膰 odci臋te od zapas贸w 偶ywno艣ci, obywatele staliby si臋 zak艂adnikami we w艂asnych domach, a bramy wi臋zie艅 zosta艂yby otwarte.
Instruktorzy 偶ycia cyfrowego Indywidualne wszechstronne porady: koniec zapominania o um贸wionych spotkaniach czy marnowania czasu na robot臋 papierkow膮. Ca艂kowite uzale偶nienie od technologii, a tym samym ryzyko prowadzenia 偶ycia pozbawionego autonomii na skutek zmanipulowanych danych.
Roboty medyczne Ta艅sze operacje, mniejsze ryzyko b艂臋d贸w w sztuce medycznej oraz b艂臋dnych diagnoz, brak kolejek do lekarzy. Zanik wiedzy specjalistycznej, poniewa偶 edukacja medyczna stanie si臋 finansowo mniej atrakcyjna. Przypadki 艣mierci na skutek atak贸w hakerskich na systemy.
Roboty wojskowe Korzy艣ci s膮 oczywiste - dla tych, kt贸rzy posiadaj膮 pot臋偶niejsze roboty.Je偶eli, w przypadku wojny, nie b臋dzie obawy o straty ludzkie po w艂asnej stronie, obni偶y si臋 pr贸g rozpoczynania agresywnej wojny.
Rzeczywisto艣膰 rozszerzona W d艂u偶szej perspektywie czasu ca艂kowita utrata prywatno艣ci i uzale偶nienie si臋 od skomputeryzowanych "protez".
Bezgot贸wkowe rozwi膮zania p艂atno艣ci Zakupy staj膮 si臋 wygodniejsze. Brak mo偶liwo艣ci pope艂niania oszustw podatkowych, przez co ci臋偶ar podatkowy jest roz艂o偶ony r贸wno i sprawiedliwie. Ca艂kowite odej艣cie od got贸wki oznacza w przypadku awarii komputerowej brak ustandaryzowanego 艣rodka wymiany handlowej.
Komputery kwantowe Otworz膮 si臋 niewiarygodne perspektywy, zw艂aszcza w dziedzinie nauki, np. w symulacji cz膮steczek chemicznych. Komputery kwantowe mog艂yby stanowi膰 powa偶ne zagro偶enie dla niekt贸rych technologii szyfrowania, takich jak RSA.

殴ród艂o:
Kaspersky Lab