Cyberpieni膮dz - cyberprzest臋pczo艣膰

Co wyniknie, je艣li po艂膮czymy przebieg艂y umys艂 i gr臋 MMORPG? W przypadku Eve Online, b臋dzie to najwi臋ksze oszustwo internetowe w historii fabularnych gier online i interesuj膮cy przyk艂ad tego, jak bardzo rzeczywisto艣膰 wirtualna przeplata si臋 z realnym 偶yciem. Ostatnio w spo艂eczno艣ci graczy gier internetowych g艂o艣no by艂o o Eve Intergalactic Bank, kt贸ry okaza艂 si臋 oszustwem i umo偶liwi艂 jednemu graczowi kradzie偶 ogromnej sumy wirtualnych pieni臋dzy od innych graczy.

Bank zosta艂 otworzony w marcu tego roku przez znanego oszusta, kt贸ry wykorzysta艂 stworzon膮 wcze艣niej posta膰 alter-ego jako CEO banku. Gdy w spo艂eczno艣ci graczy Eve online rozgorza艂a dyskusja odno艣nie tego, czy ca艂a operacja jest godna zaufania, oszust sprytnie zmanipulowa艂 opini臋 publiczn膮 na swoj膮 korzy艣膰. Aby przyci膮gn膮膰 klient贸w zastosowa艂 r贸偶ne chwyty, takie jak po偶yczki i polisy ubezpieczeniowe. Klienci zjawili si臋 licznie oddaj膮c swoje ci臋偶ko zarobione pieni膮dze wirtualne w zamian za kilka procent miesi臋cznie. Na pocz膮tku wszystko sz艂o g艂adko, zako艅czy艂o si臋 jednak katastrof膮 - tak jak w przypadku ka偶dego systemu piramidowego. W sierpniu "bankier" zdecydowa艂, 偶e czas zwin膮膰 interes i znikn膮艂 z 790 miliardami ISK, kt贸re na czarnym rynku mo偶e wymieni膰 na 170 000 dolar贸w.

Skamer pozostawi艂 nagranie wideo, na kt贸rym gloryfikuje swoj膮 przebieg艂o艣膰 i szydzi z tych, kt贸rzy stracili wszystkie wirtualne pieni膮dze. Nie jest to pierwsze przest臋pstwo w internetowym 艣wiecie Eve - oszustwa i infiltracje s膮 cz臋艣ci膮 tej gry. Jednak ostatni incydent przewy偶sza wszystkie poprzednie. Wywo艂a艂 r贸wnie偶 interesuj膮ce dyskusje na temat tego, jak "realne" sta艂y si臋 gry online. U偶ytkownicy tworz膮 z艂o偶one systemy ekonomiczno-spo艂eczne, kt贸re przypominaj膮 realne 偶ycie, z wszystkimi jego pozytywnymi i negatywnymi aspektami. Podczas gdy niekt贸re gry online s膮 nieco idealistyczne i "czyste", Eve Online pozwala graczom na dzia艂ania, kt贸re w realnym 艣wiecie zosta艂yby uznane za "przest臋pcze". Nie wiadomo jednak, w jaki spos贸b prawo z realnego 偶ycia mia艂oby traktowa膰 takie dzia艂ania, szczeg贸lnie gdy wszystkie szkody "finansowe" zosta艂y wyrz膮dzone w sferze wirtualnej. Z drugiej strony, wirtualne przedmioty i walut臋 mo偶na teraz kupi膰 za realne pieni膮dze na aukcjach internetowych, a wirtualne spo艂eczno艣ci mog膮 mie膰 rozmiary ma艂ego miasta. Przyk艂adem tego ostatniego mo偶e by膰 Eve, kt贸ry posiada obecnie rekordow膮 liczb臋 ponad 30 tysi臋cy zarejestrowanych graczy online. Na razie jednak oszustwa s膮 dozwolone, b膮d藕cie wi臋c ostro偶ni, gdy inwestujecie swoje wirtualne pieni膮dze.

殴r贸d艂o:
Ars Technica
Eve Online