Saga o rootkicie Sony ma ju偶 sw贸j koniec

S臋dzia s膮du federalnego na Manhattanie zgodzi艂 si臋 w ko艅cu na ugod臋 zaproponowan膮 przez Sony w g艂o艣nej sprawie dotycz膮cej rootkita. Miliony klient贸w Sony BMG b臋dzie mog艂o pobra膰 za darmo muzyk臋 lub otrzyma膰 pieni膮dze w ramach odszkodowania za p艂yt臋 CD z ukrytym oprogramowaniem do zarz膮dzania prawami cyfrowymi.

Problem ten zosta艂 wykryty przez Marka Russinovicha, programist臋 i eksperta IT, kt贸ry natychmiast podni贸s艂 alarm og艂aszaj膮c, 偶e stosowane przez Sony metody ochrony p艂yt CD mog膮 powodowa膰 problemy. Zamaskowane oprogramowanie DRM automatycznie instalowa艂o si臋 na komputerze klienta wraz z pierwszym uruchomieniem p艂yty CD firmy Sony. W rezultacie, komputer nara偶ony by艂 na zagro偶enia z zewn膮trz. Twierdzono te偶, 偶e oprogramowanie wysy艂a do Sony dane dotycz膮ce komputera osoby odtwarzaj膮cej p艂yt臋, czemu firma zaprzecza.

Wed艂ug Sony, nie istnia艂o 偶adne niebezpiecze艅stwo zwi膮zane z oprogramowaniem DRM. Mimo to firma uleg艂a presji opinii publicznej i zaprzesta艂a dostarczania p艂yt zawieraj膮cych te aplikacje. Ponadto wycofa艂a ze sklep贸w niesprzedane p艂yty CD, oferuj膮c klientom inne egzemplarze. Przeciwko Sony z艂o偶ono pozew grupowy w kilku stanach, 艂膮cznie z Nowym Jorkiem, Kaliforni膮 i Teksasem. W odpowiedzi na niego 30 grudnia 2005 r. Sony zaproponowa艂a ugod臋. Propozycja ta zosta艂a ostatecznie zaakceptowana przez s臋dziego 22 maja. Zgodnie z warunkami ugody, klientom, kt贸rzy od 1 sierpnia 2003 r. zakupili p艂yty CD z kontrowersyjnym oprogramowaniem DRM, przys艂uguje jeden z dw贸ch pakiet贸w odszkodowawczych. Mog膮 otrzyma膰 nowy album, 7,50 dolar贸w w got贸wce i pobra膰 za darmo jeden album lub bezp艂atnie pobra膰 trzy albumy. Szacuje si臋, 偶e firma Sony dostarczy艂a 20 milion贸w p艂yt CD zawieraj膮cych kontrowersyjne oprogramowanie.

W o艣wiadczeniu wydanym po werdykcie s膮du firma Sony wyra偶a zadowolenie z zawarcia ugody. Firm臋 wci膮偶 jeszcze czeka proces, w kt贸rym oskar偶ycielem b臋dzie prokurator stanu Teksas, oraz dochodzenie Federalnej Komisji Handlu.

殴r贸d艂o:
BBC
SonyBMG Settlement
USA Today
ZDNet