FCC wzi臋艂a na celownik fa艂szywe numery rozm贸wcy

Us艂uga jest prosta - dzwonisz z jakiego艣 numeru, a funkcja identyfikacji rozm贸wcy (Caller ID) wy艣wietla zupe艂nie inny numer. I chocia偶 brzmi to do艣膰 niewinnie, ameryka艅ska Federalna Komisja ds. Komunikacji (FCC) wszcz臋艂a w tej sprawie dochodzenie. Problem w tym, 偶e wy艣wietlanie fa艂szywego numeru rozm贸wcy to nie tylko spos贸b na sp艂atanie komu艣 figla. Us艂uga ta mo偶e zosta膰 wykorzystana do oszustw i innych dzia艂a艅 przest臋pczych.

Mo偶liwo艣膰 wy艣wietlenia fa艂szywego numeru rozm贸wcy istnia艂a ju偶 od d艂u偶szego czasu w sieciach telekomunikacyjnych, g艂贸wnie z powodu ich rozcz艂onkowanej natury: wiele r贸偶nych firm obs艂uguje r贸偶ne cz臋艣ci lini telefonicznej. Jednak pojawienie si臋 us艂ug VoIP znacznie u艂atwi艂o przeprowadzanie fa艂szerstw, do kt贸rych nie potrzebna jest 偶adna techniczna wiedza ani dost臋p do specjalistycznego sprz臋tu. Problem le偶y po stronie niezbyt rygorystycznych operator贸w VoIP. Wykorzystali to hakerzy, kt贸rzy stworzyli kilka us艂ug, umo偶liwiaj膮cych u偶ytkownikom wykupienie czasu rozmowy pre-paid. U偶ytkownik musi tylko wykr臋ci膰 numer, z kt贸rym chce si臋 po艂膮czy膰, oraz numer, kt贸ry ma by膰 wy艣wietlony jako identyfikator rozm贸wcy.

Z us艂ugi tej korzysta wielu prywatnych detektyw贸w, poniewa偶 pozwala im ona na podszywanie si臋 pod inne osoby podczas rozmowy telefonicznej. W celu zapewnienia ca艂kowitej anonimowo艣ci niekt贸re z tych us艂ug oferuj膮 nawet zmian臋 g艂osu dzwoni膮cego. Kongresmen Tim Murphy, kt贸ry pad艂 ofiar膮 tej technologii, przytoczy艂 przyk艂ad potencjalnego niebezpiecze艅stwa wynikaj膮cego z fa艂szowania numer贸w rozm贸wcy. W zesz艂ym roku niekt贸rzy z jego wyborc贸w otrzymywali telefony z nagranymi wcze艣niej wiadomo艣ciami o kompromituj膮cej go tre艣ci. Wed艂ug identyfikatora rozm贸wcy, telefony te pochodzi艂y z jego biura. Innym przyk艂adem nadu偶ycia tej technologii s膮 us艂ugi przelew贸w bezgot贸wkowych, kt贸re w celu identyfikacji wykorzystuj膮 identyfikator rozm贸wcy. Wykorzystuj膮c us艂ug臋 fa艂szowania numer贸w rozm贸wcy, oszu艣ci wyci膮gn臋li tak偶e od firm prywatne informacje o klientach.

Wygl膮da na to, 偶e wykorzystanie tej technologii do cel贸w przest臋pczych w ko艅cu zwr贸ci艂o uwag臋 w艂adz. Przysz艂o艣膰 poka偶e, czy zaowocuje to lepsz膮 ochron膮 klient贸w. Funkcja identyfikacji rozm贸wcy okaza艂a si臋 powszechnie stosowan膮 us艂ug膮, posiada jednak wiele wad.

殴r贸d艂o:
MSNBC
Wired News