Mi艂o艣膰 jest w Internecie?

Brytyjski urz膮d ochrony konkurencji i handlu (Office of Fair Trading) ostrzega konsument贸w przed oszustami czyhaj膮cymi na tych, kt贸rzy pr贸buj膮 znale藕膰 mi艂o艣膰 i prze偶y膰 romans przez Internet. O oszustwach zwi膮zanych z randkami internetowymi m贸wimy wtedy, gdy oszust (m臋偶czyzna lub kobieta) tworzy w internetowym serwisie randkowym lub chatroomie fa艂szywy profil w celu zdobycia zaufania jakiej艣 osoby, a nast臋pnie wy艂udzenia od niej pieni臋dzy.

Wed艂ug brytyjskiego urz臋du ochrony konkurencji i handlu, oczywistym sygna艂em ostrzegawczym, wskazuj膮cym na to, 偶e Tw贸j romans internetowy jest oszustwem (ang. scam), jest pro艣ba o pieni膮dze. Oczywi艣cie nie od razu - oszust potrzebuje czasu, aby omami膰 swoj膮 ofiar臋. Gdy tylko uzna, 偶e okr臋ci艂 j膮 wok贸艂 swego palca, zacznie sugerowa膰 przeniesienie zwi膮zku do tzw. reala. Innymi s艂owy, b臋dzie chcia艂 spotka膰 si臋 z Tob膮 na 偶ywo. Mo偶e si臋 jednak okaza膰, 偶e nie starczy mu pieni臋dzy na podr贸偶, a wtedy ty zaoferujesz mu pomoc. W tym celu dokonasz zapewne niemo偶liwego do wy艣ledzenia transferu pieni臋dzy na rzecz osoby, kt贸ra poda kod transakcji.

Inne standardowe metody wy艂udzania pieni臋dzy, to:

  • "Utkn膮艂em w drodze". Oszust udaje, 偶e w drodze na spotkanie ze swoj膮 ofiar膮 utkn膮艂 gdzie艣 bez pieni臋dzy lub biletu i szybko potrzebuje jej pomocy. Wa偶ne jest, aby osoba oszukiwana czu艂a, 偶e musi zareagowa膰 natychmiast, bo wtedy nie pozostanie jej wiele czasu na my艣lenie.
  • "Zosta艂em pobity, obrabowany, zachorowa艂em". Scenariusz jest bardzo podobny do poprzedniego, w tym przypadku jednak pieni膮dze s膮 potrzebne na piln膮 operacj臋 lub leczenie.

Twoje podejrzenia powinny obudzi膰 si臋 r贸wnie偶 wtedy, gdy Tw贸j wirtualny ch艂opak/dziewczyna:

  • Przesy艂a Ci zdj臋cie osoby bardzo atrakcyjnej i m艂odej; je艣li do tego zdj臋cie wygl膮da "profesjonalnie", to znak, 偶e oszust znalaz艂 je w Internecie.
  • Podaje Ci adres i numer telefonu, ale nigdy nie odpowiada osobi艣cie na wiadomo艣ci od Ciebie.
  • M贸wi o sobie (zazwyczaj bardzo og贸lnie) i unika odpowiedzi na Twoje pytania. Mo偶e to oznacza膰, 偶e otrzymujesz standardow膮 wiadomo艣膰 e-mail wysy艂an膮 do dziesi膮tek lub setek innych os贸b.

A jakie rady urz膮d ochrony konkurencji i handlu oferuje tym, kt贸rzy maj膮 nadziej臋, 偶e ich wirtualny zwi膮zek ma szans臋 na powodzenie? Po pierwsze, "romansuj" z osob膮, kt贸ra mieszka niedaleko Twojego miejsca zamieszkania, a nie w jakim艣 odleg艂ym mie艣cie na Syberii, kt贸rego nazwy nie potrafisz nawet wym贸wi膰. Po drugie, nie podawaj swoich danych osobowych. Po trzecie, kieruj si臋 rozs膮dkiem i ostro偶no艣ci膮 w wyborze partnera poprzez Internet.

殴r贸d艂o:
Office of Fair Trading