Kradzie偶 to偶samo艣ci na czele listy skarg ameryka艅skich konsument贸w

Trzeci rok z rz臋du na szczycie listy skarg, kt贸re wystosowali konsumenci do ameryka艅skiej Federalnej Komisji Handlu znalaz艂a si臋 kategoria "kradzie偶 to偶samo艣ci". Raport Komisji obejmuj膮cy rok 2005 ukazuje, 偶e 37% skarg z艂o偶onych do tej instytucji dotyczy艂a w艂a艣nie kradzie偶y to偶samo艣ci. Na odleg艂ym drugim miejscu znalaz艂y si臋 skargi zwi膮zane z aukcjami internetowymi (12%), na trzeciej pozycji uplasowa艂y si臋 skargi dotycz膮ce sprzeda偶y obcych walut oraz sprzeda偶y katalogowej typu "shop at home" (w obu przypadkach odsetek wynosi艂 8%). Trzeci rok z kolei odnotowano wzrost og贸lnej ilo艣ci skarg. W tym roku liczba ta przekroczy艂a 686 000.

Wed艂ug raportu, typowa ofiara kradzie偶y to偶samo艣ci ma od 18 do 29 lat. W tym przedziale wiekowym mie艣ci艂o si臋 a偶 29% wszystkich os贸b zg艂aszaj膮cych skargi. Osoba ta najprawdopodobniej mieszka w Kalifornii, gdy偶 w艂a艣nie tam z艂o偶ono ponad 45 000 skarg.

Raport ujawni艂, 偶e Internet niekoniecznie jest g艂贸wnym czynnikiem w kradzie偶y to偶samo艣ci. Niespodziewanie, 57% skarg z kategorii kradzie偶 to偶samo艣ci w og贸le nie dotyczy艂o oszustw maj膮cych zwi膮zek z bankiem czy kartami kredytowymi, kt贸re wydaj膮 si臋 oczywistym celem szkodliwych u偶ytkownik贸w Internetu. Badanie przeprowadzone w roku 2005 pokaza艂o, 偶e tylko 11,6% wszystkich skarg dotycz膮cych kradzie偶y to偶samo艣ci z 2004 roku mo偶na zaliczy膰 do cyberprzest臋pczo艣ci, natomiast za incydenty stanowi膮ce po艂ow臋 tego odsetka odpowiedzialne s膮 programy spyware.

W 2005 roku Federalna Komisja Handlu otrzyma艂a drog膮 elektroniczn膮 lub telefoniczn膮 艂膮cznie 686 683 skarg. Prowadzon膮 przez siebie baz臋 oszustw, kt贸rych ofiar膮 padaj膮 konsumenci, Komisja udost臋pnia organom 艣cigania oraz organizacjom do spraw ochrony konsument贸w w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii.

殴r贸d艂o:
Federal Trade Commission
ZDNet