Spam w r贸偶nych sektorach gospodarki

Bran偶e motoryzacyjna i energetyczna oraz instytucje rz膮dowe plasuj膮 si臋 w pierwszej tr贸jce pod wzgl臋dem ilo艣ci odbieranego spamu i zainfekowanych wiadomo艣ci - wynika z badania firmy Panda Security.

Dok艂adna analiza e-maili odbieranych przez konta pocztowe 867 firm z 11 r贸偶nych bran偶 w 22 krajach zosta艂a przeprowadzona w okresie od lipca do wrze艣nia 2009 r. Obj臋to ni膮 w sumie 503 miliony wiadomo艣ci. Chcieli艣my sprawdzi膰, czy wszystkie firmy by艂y nara偶one na spam i zainfekowane e-maile w r贸wnym stopniu, czy te偶 istniej膮 jakie艣 czynniki, kt贸re zwi臋kszaj膮 prawdopodobie艅stwo ataku - t艂umaczy Luis Corrons, dyrektor techniczny PandaLabs.

Spam w poszczeg贸lnych bran偶ach
fot. PandaLabs - Spam w poszczeg贸lnych
bran偶ach
Z badania wynika, 偶e najwi臋cej niechcianych wiadomo艣ci otrzymuj膮 sektor motoryzacyjny i energetyczny oraz instytucje rz膮dowe. Wsp贸艂czynniki dla tych sektor贸w wynosz膮 odpowiednio 99,89%, 99,78% i 99,6%. St膮d wynika, 偶e zaledwie 0,11% wiadomo艣ci odbieranych przez firmy w sektorze motoryzacyjnym jest po偶膮dana, w sektorze energetycznym i instytucjach rz膮dowych odsetek ten wynosi odpowiednio 0,22% i 0,4%.

Co ciekawe, sektor us艂ug bankowych, kt贸ry uwa偶a si臋 za g艂贸wny cel atak贸w, zajmuje jedn膮 z ostatnich pozycji w rankingu ze wsp贸艂czynnikiem 92,48%. Ranking zamykaj膮 bran偶e edukacyjna i turystyczna ze wsp贸艂czynnikami 87,98% i 87,22%. Zaskoczy艂o nas, 偶e odkryli艣my istotne r贸偶nice - nawet do 12% - w ilo艣ci niepo偶膮danej korespondencji odbieranej przez firmy w r贸偶nych sektorach - komentuje Luis Corrons.

Badanie nie wykaza艂o natomiast istotnych r贸偶nic w tematyce niechcianych wiadomo艣ci otrzymywanych przez firmy w poszczeg贸lnych sektorach. Wi臋kszo艣膰 spamu, ponad 68%, dotyczy艂a produkt贸w farmaceutycznych. Na drugim miejscu znalaz艂y si臋 reklamy podrabianych produkt贸w (18%) i wiadomo艣ci o tre艣ci seksualnej (11%). Trojany bankowe, towarzysz膮ce przesy艂anym e-mailom, stanowi艂y ok. 70% wykrytych z艂o艣liwych aplikacji. Na drugim miejscu znalaz艂o si臋 oprogramowanie adware/spyware (22%).

殴r贸d艂o:
Dziennik Internaut贸w