Spam w czerwcu 2013 r.
- Czerwiec w liczbach
- Spam na 艣wieczniku
- Metody i sztuczki spamer贸w
- Rozk艂ad geograficzny 藕r贸de艂 spamu
- Szkodliwe za艂膮czniki w poczcie e-mail
- Phishing
- Zako艅czenie
Czerwiec w liczbach
- W czerwcu odsetek spamu w ruchu e-mail wzr贸s艂 o 1,4 punktu procentowego i wynosi艂 艣rednio 71,1%.
- Odsetek wiadomo艣ci phishingowych zwi臋kszy艂 si臋 w stosunku do maja i wynosi艂 艣rednio 0,0032%
- Szkodliwe za艂膮czniki zosta艂y zidentyfikowane w 1,8% wszystkich e-maili, co stanowi spadek o 1 punkt procentowy w por贸wnaniu z poprzednim miesi膮cem.
Spam na 艣wieczniku
W czerwcu spamerzy aktywnie rozprzestrzeniali reklamy towar贸w i us艂ug, kt贸re s膮 szczeg贸lnie popularne latem. Wraz z pocz膮tkiem okresu sesji egzaminacyjnych w szko艂ach i na uniwersytetach spor膮 cz臋艣膰 czerwcowego spamu stanowi艂y masowe wysy艂ki oferuj膮ce "gotowe" dyplomy i 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y jak r贸wnie偶 certyfikaty edukacyjne. W analizowanym okresie spam wakacyjny wykorzystywa艂 r贸wnie偶 temat Dnia Ojca.
Zaj臋cia edukacyjne ze s艂awami
Od dawna wiadomo, 偶e oszu艣ci wykorzystuj膮 nazwiska s艂awnych ludzi w celu zwr贸cenia uwagi na wysy艂ki spamowe. Wszystko zacz臋艂o si臋 od tzw. "list贸w nigeryjskich". Jednak w czerwcu odnotowali艣my kilka masowych wysy艂ek wykorzystuj膮cych nazwiska s艂aw w nieco inny spos贸b - w celu reklamowania kurs贸w edukacyjnych i magisterskich.
M贸wi膮c 艣ci艣le, spamerzy pos艂u偶yli si臋 nazwiskiem Steve'a Jobsa, za艂o偶yciela firmy Apple. W nag艂贸wku wiadomo艣ci spamowej odbiorc臋 zach臋cano do poznania sekretu sukcesu tego s艂awnego biznesmena, jednak sama tre艣膰 zawiera艂a reklam臋 darmowego szkolenia. Jego organizatorzy obiecywali, 偶e w ci膮gu zaledwie 1,5 godziny naucz膮 ka偶dego, jak zmieni膰 swoje hobby w dochodowy biznes. Steve Jobs mia艂 s艂u偶y膰 jako wabik.
iPhone w spamie
Na skutek popularno艣ci smartfon贸w i tablet贸w Apple'a na ca艂ym 艣wiecie pojawi艂a si臋 ogromna liczba firm specjalizuj膮cych si臋 w sprzeda偶y akcesori贸w i podejrzanie tanich oficjalnych urz膮dze艅 firmy Apple. Spam sta艂 si臋 dla nich akceptowaln膮 metod膮 reklamowania towar贸w. W czerwcu wykryli艣my kilka masowych wysy艂ek wykorzystuj膮cych ten temat.
W analizowanym miesi膮cu cz臋sto trafiali艣my na wiadomo艣ci spamowe oferuj膮ce du偶e zni偶ki na urz膮dzenia firmy Apple. Aby wysy艂ka bardziej przypomina艂a legaln膮, oszu艣ci w polu Od wpisali Apple, mimo 偶e adres e-mail nie mia艂 nic wsp贸lnego z t膮 firm膮. Autorzy tych e-maili podkre艣lili, 偶e ilo艣膰 towaru jest ograniczona, dlatego nale偶y si臋 spieszy膰. Jest to powszechnie stosowana sztuczka maj膮ca zach臋ci膰 u偶ytkownika, aby szybciej podj膮艂 decyzj臋, klikn膮艂 odsy艂acz i zam贸wi艂 towar.
Spamerzy oferowali nie tylko urz膮dzenia firmy Apple, ale r贸wnie偶 zwi膮zane z nimi szkolenia. W czerwcu zarejestrowali艣my masow膮 wysy艂k臋 reklamuj膮c膮 webinar dotycz膮cy tworzenia filmu na iPadzie i iPhonie. Autorzy obiecywali, 偶e ich webinar nauczy ich, jak tworzy膰 oryginalne, wysokiej jako艣ci filmy, kt贸re mog膮 pom贸c im zarobi膰 dodatkowe pieni膮dze.
Spamerzy promuj膮 niedrog膮 edukacj臋
Lato to nie tylko okres wakacyjny, ale r贸wnie偶 czas egzamin贸w ko艅cowych w szko艂ach i wst臋pnych na studia. W czerwcu odnotowali艣my znacz膮cy wzrost ilo艣ci wysy艂ek spamowych oferuj膮cych fa艂szywe 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y oraz dyplomy uczelni wy偶szych. Adresy tych wysy艂ek cz臋sto pochodzi艂y z publicznych 藕r贸de艂, r贸偶nych baz danych lub by艂y generowane automatycznie przez elektroniczny s艂ownik.
W czerwcu zarejestrowali艣my masowe wysy艂ki zawieraj膮ce oferty przyj臋cia na ameryka艅skie uniwersytety jak r贸wnie偶 wygodne dla u偶ytkownika oferty edukacji online. Maile te cz臋sto zawiera艂y odsy艂acze do stron z formularzami zg艂oszeniowymi na dany kurs. Warto zauwa偶y膰, 偶e adresy stron internetowych r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od e-maila i cz臋sto s膮 tworzone w dniu dystrybucji wysy艂ki. Prawdopodobnie w ten spos贸b autorzy masowej wysy艂ki gromadz膮 osobiste dane u偶ytkownik贸w. Trafili艣my r贸wnie偶 na oferty zakupu stopni naukowych i dyplom贸w tym, kt贸rzy nie mogli - lub nie chcieli - po艣wi臋ci膰 czasu na studiowanie.
Prywatne lekcje to kolejna us艂uga edukacyjna powszechnie reklamowana w spamie. Klienci spamer贸w obejmuj膮 zar贸wno nauczycieli jak i wyspecjalizowane agencje oferuj膮ce wykwalifikowany personel, kt贸ry mo偶e pom贸c dzieciom poprawi膰 wyniki w szkole.
Cygara na 艣wi臋to
Tak, jak spodziewali艣my si臋, w czerwcu spamerzy nadal rozprzestrzeniali reklamy zwi膮zane z Dniem Ojca - 艣wi臋tem, kt贸re w Stanach Zjednoczonych jest obchodzone w po艂owie czerwca. Jednak o ile w zesz艂ym roku ojcowie najwidoczniej marzyli o drogim zegarku, w 2013 r. popularnym prezentem by艂y cygara. Pod tym wzgl臋dem nie odnotowali艣my znacznych nowo艣ci: ten sam schemat wykryli艣my w ruchu e-mail kilka miesi臋cy temu i od tego czasu zidentyfikowali艣my wielokrotnie. Zmienia艂y si臋 tylko obrazy i kolor tekstu; og贸lny projekt pozosta艂 niemal taki sam.
Metody i sztuczki spamer贸w
W czerwcu spamerzy nadal wykorzystywali dobrze znane sztuczki. W szczeg贸lno艣ci odnotowali艣my kilka wysy艂ek spamowych reklamuj膮cych zar贸wno konwencjonalne jak i elektroniczne papierosy, w kt贸rych organizatorzy wykorzystywali T艂umacza Google do przetwarzania odsy艂aczy spamowych. Co wi臋cej, spamerzy dodawali do ko艅ca odsy艂aczy losowo wygenerowany zestaw liter i nazwy domen Google w r贸偶nych j臋zykach. W celu uzyskania odpowiedzi wiadomo艣膰 zawiera艂a adres e-mail zarejestrowany w darmowym serwisie pocztowym - spamerzy tworz膮 kilkana艣cie takich adres贸w i zmieniaj膮 je w swoich e-mailach w celu obej艣cia filtr贸w spamowych.
Spamerzy ch臋tnie wykorzystywali r贸wnie偶 szum w tle w celu rozbicia swoich tekst贸w. Autorzy "edukacyjnych" wysy艂ek spamowych zwykle wykorzystywali losowy zestaw symboli, aby podzieli膰 frazy na cz臋艣ci, a przez to utrudni膰 ich czytanie. Jednak kluczowe frazy, takie jak nazwa kursu szkoleniowego, uniwersytetu lub wydzia艂u oraz koszt kursu i dane kontaktowe da艂o si臋 艂atwo wyr贸偶ni膰.
Spamerzy oferuj膮cy produkty firmy Apple po atrakcyjnych cenach stosowali jeszcze inn膮 dobrze znan膮 sztuczk臋. Aby zaciemni膰 tre艣膰 masowej wysy艂ki i obej艣膰 filtry spamowe, dodawali do tekstu e-maila kilka rzeczywistych wiadomo艣ci dotycz膮cych firmy Apple oraz odsy艂acz do strony agencji informacyjnej.
Spamerzy reklamuj膮cy w swoich masowych wysy艂kach wakacje w Rosji i za granic膮 mogli u偶y膰 w jednym s艂owie jednocze艣nie alfabet cyrylicki i 艂aci艅ski. T臋 sam膮 technik臋 zastosowali autorzy reklam nieruchomo艣ci: liczby w tek艣cie zosta艂y zast膮pione znakami, kt贸re wygl膮da艂y podobnie do liczb, celowo zignorowano wszelkie spacje i dodano dodatkowe znaki.
Rozk艂ad geograficzny 藕r贸de艂 spamu
W czerwcu 3 czo艂owe 藕r贸d艂a globalnego spamu nie uleg艂y zmianie. Wzr贸s艂 natomiast udzia艂 niechcianych wiadomo艣ci pochodz膮cych z ka偶dego z tych pa艅stw. Pierwsze miejsce utrzyma艂y Chiny (23,9%), kt贸rych udzia艂 wzr贸s艂 w stosunku do maja o 2 punkty procentowe.
殴r贸d艂a spamu na 艣wiecie wed艂ug pa艅stwa
Ilo艣膰 spamu wysy艂anego ze Stan贸w Zjednoczonych zwi臋kszy艂a si臋 o 0,9 punktu procentowego (17,2%) w por贸wnaniu z ubieg艂ym miesi膮cem, dzi臋ki czemu pa艅stwo to utrzyma艂o si臋 na 2 miejscu w rankingu. Korea Po艂udniowa uplasowa艂a si臋 na trzecim miejscu, odnotowuj膮c w czerwcu niewielki wzrost udzia艂u do 14,5%.
Tajwan utrzyma艂 si臋 na 4 miejscu (5,8%), nie odnotowuj膮c praktycznie 偶adnej zmiany w stosunku do maja. Tymczasem Wietnam (3,3%) spad艂 o jedno miejsce na 6 pozycj臋, po tym jak jego udzia艂 zmniejszy艂 si臋 o 1,7 punktu procentowego.
W czerwcu Bia艂oru艣 (2,8%) i Kazachstan (2,7%) znalaz艂y si臋 na 7 i 8 miejscu, a ruch spamowy zmniejszy艂 si臋 w tych pa艅stwach odpowiednio o 0,6 i 1,6 punktu procentowego.
Wk艂ad Rosji (2,1%) zmniejszy艂 si臋 o 0,1 punktu procentowego i pa艅stwo to uplasowa艂o si臋 na 11 miejscu w rankingu. Tu偶 za nim znalaz艂y si臋 W艂ochy (2,1%), kt贸re odnotowa艂y o jeden punkt procentowy wi臋cej w stosunku do poprzedniego miesi膮ca.
殴r贸d艂a spamu w Europie wed艂ug pa艅stwa
W czerwcu Korea Po艂udniowa pozosta艂a czo艂owym 藕r贸d艂em spamu wysy艂anego do u偶ytkownik贸w europejskich (53,3%): jej udzia艂 zwi臋kszy艂 si臋 o 9,6 punktu procentowego. Stany Zjednoczone (4,6%) i Wietnam (3,7%) spad艂y odpowiednio na 4 i 5 pozycj臋, ust臋puj膮c miejsca W艂ochom (6,7%) i Tajwanowi (5%). Udzia艂 W艂och zwi臋kszy艂 si臋 o 3,9 punktu procentowego w por贸wnaniu z majem, kiedy pa艅stwo to znajdowa艂o si臋 tylko na 7 pozycji w rankingu. Indie awansowa艂y z 12 miejsca na 6, wysy艂aj膮c 2,2% ca艂ego spamu otrzymanego w Europie.
Ukraina (1,9%), Chiny (1,3%) i Japonia (0,6%) odnotowa艂y spadek o kilka miejsc i w czerwcowym rankingu znalaz艂y si臋 odpowiednio na 8, 12 i 16 miejscu. Udzia艂 niechcianych wiadomo艣ci pochodz膮cych z Rosji zmniejszy艂 si臋 o 1,1 punktu procentowego i wynosi艂 艣rednio 1%, przez co pa艅stwo to spad艂o z 10 miejsca na 13. Wk艂ad Wielkiej Brytanii do ruchu spamowego (0,5%) r贸wnie偶 uleg艂 zmniejszeniu, przez co pa艅stwo to uplasowa艂o si臋 na 20 miejscu, o 6 pozycji ni偶ej ni偶 w maju.
殴r贸d艂a spamu wed艂ug regionu
Azja (57,3%) pozosta艂a czo艂owym 藕r贸d艂em spamu wed艂ug regionu: jej udzia艂 zmniejszy艂 si臋 o 1,2 punktu procentowego w stosunku do maja. Podobnie jak w poprzednim miesi膮cu w pierwszej tr贸jce znalaz艂a si臋 r贸wnie偶 Ameryka P贸艂nocna (18,7%) i Europa Wschodnia (13,2%). Nale偶y jednak zauwa偶y膰, 偶e udzia艂 Ameryki P贸艂nocnej zwi臋kszy艂 si臋 o 0,6 punktu procentowego, podczas gdy Europa Wschodnia wygenerowa艂a o 1,4 punktu procentowego mniej spamu ni偶 w maju.
Szkodliwe za艂膮czniki w poczcie e-mail
W czerwcu szkodliwe za艂膮czniki zosta艂y wykryte w 1,8% e-maili, co stanowi spadek o 1 punkt procentowy w stosunku do maja.
10 najcz臋艣ciej rozprzestrzenianych szkodliwych program贸w za po艣rednictwem poczty e-mail w czerwcu 2013 r.
W czerwcu Trojan-Spy.html.Fraud.gen pozosta艂 najbardziej rozpowszechnionym szkodliwym programem. Szkodnik ten wyst臋puje w postaci stron HTML, kt贸re imituj膮 formularze rejestracyjne znanych bank贸w lub system贸w e-p艂atno艣ci i s膮 wykorzystywane przez phisher贸w w celu kradzie偶y danych uwierzytelniaj膮cych u偶ytkownik贸w w systemach bankowo艣ci online.
Na drugim miejscu znalaz艂 si臋 Email-Worm.Win32.Bagle.gt. Funkcjonalno艣膰 tego robaka pocztowego obejmuje samodzielne rozprzestrzenianie si臋 na adresy w ksi膮偶ce adresowej ofiary, co jest typowym dzia艂aniem dla tego rodzaju szkodliwego oprogramowania. Szkodnik ten mo偶e r贸wnie偶 kontaktowa膰 si臋 z centrum kontroli i pobiera膰 inne szkodliwe programy na komputer u偶ytkownika.
Na trzecim miejscu uplasowa艂 si臋 Email-Worm.Win32.Mydoom.I. Tak, jak w przypadku wszystkich robak贸w, jego g艂贸wn膮 funkcj膮 jest zbieranie z zainfekowanych komputer贸w adres贸w e-mail i wysy艂anie na nie swojej kopii w formie za艂膮cznika (pliki o rozszerzeniach .doc, .htm, .html oraz .txt). W tym przypadku, adres nadawcy imituje jeden z adres贸w znalezionych na komputerze.
Na 6 miejscu znalaz艂 si臋 kolejny przedstawiciel rodziny Mydoom - Mydoom.m. Opr贸cz automatycznego rozprzestrzeniania si臋 szkodnik ten wysy艂a ukryte 偶膮dania wyszukiwania do wyszukiwarek takich jak Google, Yahoo, Altavista oraz Lycos. Robak por贸wnuje adresy stron wy艣wietlonych na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania z adresami pobranymi z serwer贸w oszust贸w. Po znalezieniu pasuj膮cej do siebie pary otwiera odsy艂acz na stronie wyszukiwarki, zwi臋kszaj膮c tym samym ruch na stronie oraz pozycje stron w wynikach wyszukiwania.
Na 4 miejscu uplasowa艂 si臋 Trojan-Dropper.Win32.Dorifel.aewv. Jego g艂贸wn膮 funkcj膮 jest wykonywanie polece艅 ze zdalnego serwera oraz pobieranie i uruchamianie innych szkodliwych program贸w.
Pierwsz膮 pi膮tk臋 zamyka przedstawiciel rodziny ZeuS/Zbot - Trojan-Spy.Win32.Zbot.Ibda. Trojan ten zosta艂 stworzony w celu kradzie偶y poufnych informacji u偶ytkownik贸w, 艂膮cznie z danymi dotycz膮cymi ich karty kredytowej. W czerwcu zarejestrowali艣my ponad 1 300 modyfikacji ZeuSa/Zbota, przy czym 艂膮czny odsetek szkodliwych program贸w rozprzestrzenianych za po艣rednictwem poczty e-mail wynosi艂 7%.
W pierwszej 10 znalaz艂o si臋 r贸wnie偶 oprogramowanie spyware z rodziny Tepfer, kt贸re w tym roku cieszy艂o si臋 spor膮 popularno艣ci膮.
Rozk艂ad wykry膰 szkodliwego oprogramowania w poczcie wed艂ug pa艅stwa
W czerwcu Rosja by艂a najcz臋艣ciej atakowanym krajem przy u偶yciu szkodliwych wiadomo艣ci e-mail. Pa艅stwo to odnotowa艂o 13-krotny wzrost udzia艂u w rynku szkodliwego oprogramowania - z 2,2% w maju do 29,4% w czerwcu. Tak znaczny wzrost spowodowany by艂 zwi臋kszeniem si臋 liczby e-maili zainfekowanych robakami pocztowymi, w szczeg贸lno艣ci Net-Worm.Win32.Kido.ih, Worm.Win32.AutoRun.dtbv oraz IM-Worm.Win32.Sohanad.bm.
Wzrost udzia艂u Rosji spowodowa艂 spadek Stan贸w Zjednoczonych na drugie miejsce (9,6% wszystkich wykry膰 szkodliwego oprogramowania w poczcie e-mail - o 4,7 punktu procentowego mniej w por贸wnaniu z poprzednim miesi膮cem). Na trzecim miejscu znalaz艂y si臋 Niemcy (7,9%): udzia艂 tego pa艅stwa zmniejszy艂 si臋 o 1,6 punktu procentowego. Na 4 i 5 pozycji uplasowa艂y si臋 odpowiednio Indie (5,9%) i Australia (4,9%).
Liczba wykry膰 szkodliwego oprogramowanie w poczcie e-mail w Wielkiej Brytanii zmniejszy艂a si臋 o 2,7 punktu procentowego i wynosi艂a 艣rednio 3,3%, w wyniku czego pa艅stwo to uplasowa艂o si臋 na 8 miejscu w rankingu. Na 9 miejscu znalaz艂y si臋 W艂ochy (2,4%), kt贸re odnotowa艂y spadek o 2,8 punktu procentowego w stosunku do maja.
Chiny (1,7%) zast膮pi艂y Kanad臋 na 10 miejscu czerwcowego rankingu Top 10.
Specjalne funkcje szkodliwego spamu
W czerwcu zarejestrowali艣my du偶膮 masow膮 wysy艂k臋, kt贸rej celem byli partnerzy ameryka艅skiej firmy LexisNexis. Wiadomo艣ci oferowa艂y dost臋p online do r贸偶nych baz danych. Fa艂szywy e-mail, kt贸ry przyszed艂 z pozornie legalnego adresu einvoice.notification@lexisnexis.com, informowa艂 odbiorc臋 o fakturze za us艂ugi firmy LexisNexis. W wiadomo艣ci wskazano, 偶e wi臋cej danych dotycz膮cych faktury i p艂atno艣ci znajduje si臋 w za艂膮czonym archiwum PDF. W rzeczywisto艣ci archiwum LexisNexis_Invoice_06212013.zip zawiera艂o trojana Tepfer wykorzystywanego przez oszust贸w do kradzie偶y hase艂 i login贸w u偶ytkownik贸w.
Oszu艣ci bardzo starali si臋, aby fa艂szywa wiadomo艣膰 wygl膮da艂a jak oficjalne powiadomienie: zastosowali logo LexisNexis oraz rzeczywiste informacje kontaktowe firmy. Jednak nadawcy wykazali zbytni膮 nachalno艣膰 - zach臋cali odbiorc贸w do otwarcia za艂膮cznika w a偶 trzech r贸偶nych miejscach w e-mailu - to powinno obudzi膰 podejrzenia czujnych u偶ytkownik贸w.
Phishing
Odsetek wiadomo艣ci phishingowych wzr贸s艂 bardzo nieznacznie w por贸wnaniu z majem i wynosi艂 0,0032%.
Rozk艂ad 100 organizacji najcz臋艣ciej atakowanych przez phisher贸w wed艂ug kategorii*
Ranking ten opiera si臋 na odsetku wykry膰 przez modu艂 antyphishingowy firmy Kaspersky Lab, aktywowany za ka偶dym razem, gdy u偶ytkownik pr贸buje klikn膮膰 odsy艂acz phishingowy niezale偶nie od tego, czy odsy艂acz znajduje si臋 w wiadomo艣ci spamowej czy na stronie internetowej.
U偶ytkownicy portali spo艂eczno艣ciowych pozostawali najatrakcyjniejszym celem atak贸w phishingowych, mimo 偶e ich udzia艂 spad艂 o 4,6 punktu procentowego i wynosi艂 艣rednio 31,3%.
W czerwcu na drugim i trzecim miejscu znalaz艂y si臋 odpowiednio kategorie Wyszukiwarki (15,6%) oraz Us艂ugi finansowe i e-p艂atno艣ci (14,3%). Ich udzia艂 w maju wynosi艂 prawie tyle samo. W czerwcu udzia艂 kategorii Wyszukiwarki zwi臋kszy艂 si臋 o 0,61 punktu procentowego, natomiast udzia艂 organizacji finansowych i e-p艂atno艣ci zmniejszy艂 si臋 o ten sam odsetek.
Odsetek kategorii Poczta e-mail oraz komunikatory internetowe zwi臋kszy艂 si臋 trzykrotnie i wynosi艂 13,2%, przez co kategoria ta spad艂a na 4 miejsce. Kategoria Producenci IT (9,5%) spad艂a na 5 miejsce. Dostawcy us艂ug internetowych (8,2%) utrzymali si臋 na 6 miejscu w rankingu. Na 7 pozycji uplasowa艂a si臋 kategoria Sklepy internetowe i aukcje (5,7%), kt贸ra odnotowa艂a spadek o dwa punkty procentowe w stosunku do maja.
W czerwcu odnotowali艣my kilka masowych wysy艂ek, kt贸re obejmowa艂y fa艂szywe powiadomienia wysy艂ane w imieniu popularnego systemu e-p艂atno艣ci PayPal. Jeden z takich e-maili informowa艂 odbiorc臋, 偶e system zablokowa艂 dost臋p konta u偶ytkownika, poniewa偶 zarejestrowa艂 podejrzane p艂atno艣ci kart膮 kredytow膮. W celu odblokowania konta u偶ytkownik musia艂 otworzy膰 plik znajduj膮cy si臋 w za艂膮czonym archiwum AccountVerification.zip. Plik ten, o nazwie Verify Account.html, otwiera艂 si臋 w przegl膮darce i wy艣wietla艂 fa艂szyw膮 stron臋 z uaktualnionym profilem u偶ytkownika w systemie PayPal. Celem by艂o zach臋cenie u偶ytkownika do podania danych uwierzytelniaj膮cych kart臋 kredytow膮, danych dotycz膮cych konta w systemie PayPal oraz innych informacji osobistych - wystarczaj膮co, aby da膰 oszustom dost臋p do konta w systemie PayPal i karty kredytowej ofiary.
Zako艅czenie
Tak, jak spodziewali艣my si臋, lato przynios艂o wzrost ilo艣ci spamu "edukacyjnego". Ponadto w czerwcu spamerzy nadal wykorzystywali nazwiska s艂awnych os贸b w celu reklamowania towar贸w i us艂ug. Ci膮g艂a ekscytacja wok贸艂 produkt贸w firmy Apple zosta艂a wykorzystana do reklamowania akcesori贸w i zni偶ek na popularne gad偶ety elektroniczne.
W analizowanym miesi膮cu ponad po艂owa 艣wiatowego spamu by艂a rozprzestrzeniana z trzech pa艅stw - Chin, Stan贸w Zjednoczonych i Korei Po艂udniowej. Pod wzgl臋dem udzia艂u w spamie zauwa偶alny wzrost odnotowa艂 ka偶dy z lider贸w w dystrybucji niechcianych wiadomo艣ci. Korea Po艂udniowa pozosta艂a g艂贸wnym 藕r贸d艂em spamu wys艂anego do u偶ytkownik贸w europejskich. Na drugim i trzecim miejscu znalaz艂y si臋 W艂ochy i Tajwan. Stany Zjednoczone i Wietnam spad艂y odpowiednio na 4 i 5 miejsca.
W czerwcu liczba atak贸w phishingowych na portale spo艂eczno艣ciowe - wbrew naszym prognozom - zmniejszy艂a si臋. Mimo to portale te pozosta艂y najatrakcyjniejszym celem phisher贸w. Jednocze艣nie znacz膮co wzros艂a liczba atak贸w na systemy e-mail i komunikatory internetowe, poniewa偶 podczas letnich wakacji ro艣nie liczba u偶ytkownik贸w poczty elektronicznej oraz takich program贸w jak ICQ, Jabber, Skype itd. Na czarnym rynku istnieje du偶e zapotrzebowanie na konta tego typu, co motywuje phisher贸w, aby pr贸bowali przechwytywa膰 dane dotycz膮ce logowania.
殴ród艂o:![]() |