Spam - czym w艂a艣ciwie jest

Aby skutecznie zwalcza膰 spam, nale偶y najpierw dok艂adnie go zdefiniowa膰.

Wi臋kszo艣膰 ludzi okre艣la spam jako nieoczekiwan膮 poczt臋. Definicja ta nie jest jednak zupe艂nie poprawna i prowadzi do mylenia niekt贸rych rodzaj贸w korespondencji handlowej z prawdziwym spamem.

Spam jest anonimow膮, nieoczekiwan膮, masowo rozsy艂an膮 poczt膮.

Na podstawie tej definicji spamu zar贸wno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie powsta艂a ustawa maj膮ca zapobiega膰 spamowi. Przyjrzyjmy si臋 dok艂adnie cz臋艣ciom sk艂adowym tej definicji:

  • Anonimowy: w celu ukrycia rzeczywistego nadawcy prawdziwy spam rozsy艂any jest z wy艂udzonych lub przechwyconych adres贸w nadawcy.
  • Masowo rozsy艂any: prawdziwy spam wysy艂any jest w ogromnych ilo艣ciach. Spamerzy zarabiaj膮 pieni膮dze na niewielkim odsetku odbiorc贸w, kt贸rzy odpowiedzieli na wiadomo艣膰. Aby praktyka ta by艂a op艂acalna, nale偶y pocz膮tkowo wys艂a膰 wiadomo艣ci w du偶ych ilo艣ciach.
  • Nieoczekiwany: listy mailingowe, newslettery i inne materia艂y reklamowe, kt贸re u偶ytkownicy otrzymuj膮 na w艂asne 偶yczenie, mog膮 przypomina膰 spam, s膮 jednak legaln膮 poczt膮. Innymi s艂owy, ta sama wiadomo艣膰 mo偶e by膰 zaklasyfikowana jako spam lub legalna poczta w zale偶no艣ci od tego, czy u偶ytkownik wyrazi艂 zgod臋 na jej otrzymywanie.

Nale偶y podkre艣li膰, 偶e s艂owa 'reklama' czy 'komercyjny' nie s膮 stosowane do zdefiniowania spamu.

Wiele wiadomo艣ci b臋d膮cych spamem nie jest ani reklam膮, ani 偶adnym rodzajem oferty handlowej. Poza oferowaniem towar贸w i us艂ug, wiadomo艣ci spamowe nale偶膮 do jednej z nast臋puj膮cych kategorii:

  • wiadomo艣ci o charakterze politycznym,
  • apele pochodz膮ce rzekomo od instytucji charytatywnych,
  • oszustwa finansowe (scam),
  • 艂a艅cuszki (chain letters),
  • fa艂szywy spam wykorzystywany do rozprzestrzeniania z艂o艣liwych program贸w.

Nieoczekiwana, ale legalna poczta

Legalna oferta handlowa, apel charytatywny, zaproszenie zaadresowane osobi艣cie do rzeczywistego odbiorcy lub newsletter - wszystkie te wiadomo艣ci mo偶na zaklasyfikowa膰 do kategorii nieoczekiwana poczta, nie s膮 one jednak spamem. Legalne s膮 r贸wnie偶 powiadomienia o wyst膮pieniu b艂臋du podczas wysy艂ania wiadomo艣ci, mylnie skierowane wiadomo艣ci, wiadomo艣ci pochodz膮ce od administratora systemu lub od dawnych znajomych, kt贸rzy nie korespondowali wcze艣niej za po艣rednictwem poczty elektronicznej. Nieoczekiwane - z pewno艣ci膮. Niechciane - niekoniecznie.

Jak post臋powa膰 ze spamem

Poniewa偶 odbiorca mo偶e w rzeczywisto艣ci by膰 zainteresowany nieoczekiwanymi wiadomo艣ciami, rozwi膮zanie antyspamowe wysokiej jako艣ci powinno potrafi膰 rozr贸偶ni膰 prawdziwy spam (nieoczekiwan膮, masowo rozsy艂an膮 poczt臋) od nieoczekiwanej korespondencji. Ten rodzaj poczty powinien by膰 oznaczony jako 'potencjalny spam', tak aby odbiorca wiadomo艣ci m贸g艂 sam zdecydowa膰 jak z ni膮 post膮pi膰.

Firmy powinny okre艣li膰 w艂asn膮 polityk臋 odno艣nie spamu. Administratorzy systemu powinni oceni膰 potrzeby poszczeg贸lnych dzia艂贸w i na tej podstawie r贸偶ne grupy u偶ytkownik贸w powinny uzyskiwa膰 dost臋p do r贸偶nych skrzynek nieoczekiwanej poczty. Na przyk艂ad, osoba zajmuj膮ca si臋 wyjazdami s艂u偶bowymi mo偶e chcie膰 czyta膰 materia艂y reklamowe z biur podr贸偶y, natomiast dzia艂 zasob贸w ludzkich mo偶e zapoznawa膰 si臋 z wszystkimi zaproszeniami na seminaria i szkolenia.